Archieved

Havhingsten fyldt med 16,5 tons vand

Havhingsten blev fyldt med 16.500 liter vand og var fortsat utrolig stabil. Foto: Preben Rather Sørensen
Published: 08/10-2006
Archieved: 31/12-2008

Søndag bød på et sælsomt syn i Vikingeskibsmuseets havn: Besætningen pumper Havhingsten fuld af vand… og hopper fra side til side.

”Excuse me… can anyone tell what on earth is going on?”

En engelsktalende turist står på kajen i Vikingeskibsmuseets havn. En larmende pumpe kører på fulde omdrejninger. I en tyk stråle står tusinder af liter fjordvand i en kaskade ind over rælingen og lander i bunden af Havhingsten.

Turisten ryster på hovedet og ligner bestemt en, som aldrig tidligere har set sejlere med fuldt overlæg fylde deres skib med vand.

Meningen er dog god nok.

Vikingeskibsmuseet tester, hvad der sker, hvis Havhingsten bliver ramt af en skæv sø og store mængder havvand fosser ind over skibssiden. En situation som kan opstå i hårdt vejr på sejladsen til Dublin. Havhingsten skal til den tid ud i farvande, som er berygtede for stærk strøm, høj sø og uberegnelige bølger.

”Forbløffende stabil”

Efter 33 minutter er der pumpet 16.500 liter vand om bord.

Undervejs har skipper Poul Nygaard bedt de 36 besætningsmedlemmer teste Havhingstens stabilitet. På kommando rykker alle gaster fra bagbord til styrbord.
”Jeg må sige; vi har en forbløffende stabil båd,” konkluderer Poul Nygaard.

Også styrmand Vibeke Bischoff er tilfreds: ”Det er utroligt, at den ligger så højt i vandet,” siger hun, da Havhingsten har 16,5 tons vand indenbords og stadig flyder som en prop.

Det er tid at lænse skibet. Med spande og de håndpumper som er monteret om bord, som viser sig at kunne lænse 90 liter i minuttet.

Og hvor det tog 33 minutter at fylde skibet med vand, varer det kun 18 minutter at tømme det. Og som det lyder spøgefuldt fra agterskibet:

”Det vil sige, at hvis det blæser og vi er bange, kan vi klare det på 9 minutter”.

Besætningen på Havhingsten tæller 65 mand. De 36 som deltog i dagens øvelse svarer nogenlunde til det antal, som i en given situation er fri til at lænse – resten sejler skibet.


Created by Henrik Kastoft