Edvard
Skötbåten Edvard er bygget ca. 1910 til fiskeren Edvard Ahlskag fra Malax som sejlede med den hele sit liv. I 1990 doneredes den til Vikingeskibsmuseet af Kvarkens båtmuseum.
Bådens sødygtighed
Østersøens smalleste sted hedder Kvarken. Både den svenske og den finske kyst er her udpræget skærgård. Farvandet mellem disse øer udgør ideelle forhold for sejlads med åbne både af forskellig størrelse.
Det specielle er, at de lokale både har meget gamle træk i byggemåden. F.eks. stives bådene af i tværskibs retning af biter næsten på samme måde som vikingeskibene. Skøtbåten har således tre biter, to foran for lastrummet, der kaldes "bunki", og en agten for.
Bådens opbygning
Den hører til blandt de såkaldte "knärrstamnade" typer, fordi den har en krum og let fyldig forstævn i modsætning til "Jullbåtarna", som har en meget flad og udfaldende forstævn, der bl.a. egner sig fortræffeligt til at bryde is med!
Skötbåten anvendtes til sildefiskeri med flydegarn "sköter", samt til indkøbsrejser og sejlads til og fra kirke for bygdens beboere.
Båden fremdrives af to sprydsejl på ustagede master. Det største sejl har bom under og er placeret agter.
I øjeblikket er båden på lager.
Information om Edvard
Værft: Malax (Finland)
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 1910
Længde: 7.00 meter (23 fod)
Bredde: 2.00 meter (7 fod)
Dybde/dybgang: 0.40 meter (1 fod)
Sejlareal: 16 m2
Årer: 4
Besætning: 3-5 mand
Anslået topfart for sejl: 6-7 knob
Anslået topfart for årer: 4 knob