Skjoldungen

Skjoldungen er bygget som en nyfortolkning af Skuldelev 6 og blev søsat i 2012. Den første rekonstruktion, der blev bygget ud fra Skuldelev 6, var Kraka Fyr, som blev søsat i 1998.

Skjoldungen er bygget, så den både kan indgå i turistsejladserne og være grundlag for et ungdomslaug.

De to rekonstruktioner

Under bygningen af Kraka Fyr fandt man ud af, at det originale skib, et fiske- og fragtfartøj, er bygget i Vestnorge i ca. 1030.

Erfaringerne med skibstyper fra Vestnorge, byggeriet, sejladserne og de efterfølgende rekonstruktioner af Skuldelevskibene har ført til en ny tolkning af det originale skib.

Man kan især se forskellen på stævnenes udformning på henholdsvis Kraka Fyr og Skjoldungen.

Skibets konstruktion

Skibet er bygget i fyr, med køl og stævne af eg. Delene i den indvendige konstruktion er fremstillet af fyr, rødel og birk.

Årene er fremstillet af hvidgran, så de er lette, fleksible og stærke.

Information om Skjoldungen

Værft: Vikingeskibsmuseet
Bådebygger: Byggeleder, bådebygger Ture M Møller. Bådebyggere Birger Andersen, Erik Jochumsen, Martin Rodevad Dael, Hanus Jensen. Bådebyggerlærling Malthe Solhøj.
Ejer: Vikingeskibsmuseet
Byggeår: 2012


Længde: 10.80 meter (35 fod)
Bredde: 2.40 meter (8 fod)
Dybde/dybgang: 0.45 meter (1 fod)
Vægt: 1.00 tons
Væver og sejlsyer: Anna Nørgaard.
Rebslagere: Carsten Hvid, Peter Jensen, Bjarni Sørensen.
Sejlmager: Jörn Bohlmann.
Smed: Aage Frederiksen. 
Sejlareal: 25 m2
Deplacement: 2,5 tons
Årer: 14
Besætning: Op til 18
Anslået topfart for sejl: ca. 10 knob
Gennemsnitsfart for åre: 3 knob
Topfart for åre: 5 knob
Nytolkning af skibs- og sejlrekonstruktion: Søren Nielsen og Erik Andersen.