25 år som fotograf på Vikingeskibsmuseet
Werner Karrasch er født i Nordtyskland i 1950 og begyndte sin museumskarriere som udgravningstekniker på Gottorp Slot i Slesvig. Han og Vikingeskibsmuseet indledte et samarbejde i 1977, i forbindelse med udgravningen af et havneanlæg fra vikingetidens store markedsplads, Hedeby.
Efterfølgende blev han inviteret til Roskilde i flere omgange. Fanget af museets dynamik og tværfaglige metode, kærligheden til en ung student i Skoletjenesten og uden at kunne tale et ord dansk, flyttede Werner Karrasch i 1991 til Danmark. Her blev han ansat som teknisk tegner på Vikingeskibsmuseet, og udarbejdede tegninger af fund og rekonstruktioner, illustrationer og gengivelser til museets publikationer og udstillinger.
Med tiden blev fotografisk dokumentation føjet til hans arbejdsopgaver, og som udviklingen skiftede fra analog til digitalt ændredes hans stilling. I dag er Werner Karrasch fotograf og filmmand på fuld tid og hans mange tusinde billeder og filmklip er en fundamental del af museets forskning og formidling.
Som fotograf står Werner Karrasch på skuldrene af mestre som franske Henri Cartier-Bresson, kendt for sin ikoniske og historiefortællende "Street Photography" og tyske August Sanders stringente og meget direkte stil fra 1920-30'erne. Inspirationen findes også i den amerikansk-journalistiske stil hos National Geographic, og i 2007 prydede hans fotografier af Havhingsten fra Glendalough både forsiden og en 17-siders lang artikel i magasinets skandinaviske udgave.
I Werner Karraschs optik skal et godt billede underholde, udfordre og fange den dynamik, der udspiller sig omkring motivet. Derfor er komposition og brugen af naturligt lys altafgørende for hans teknik.
Filmisk drages han af muligheden for at opbygge en historie visuelt, som på få minutter, giver titusindvis af følgere på fx Facebook et indblik i det forunderlige håndværk, det er at bygge et vikingeskib.
Efter 25 år samme sted, er der stadig plads til at drømme. Og Werner Karrasch drømmer om endnu engang at følge en stor forsøgsrejse ud på bølgen blå, som i 2007-2008, hvor han dokumenterede Havhingstens rejse til Dublin og retur.
Han kan slet ikke forestille sig at lægge kameraet, og har allerede hovedet fuldt af ideer til projekter, som skal virkeliggøres: Små og særegne maritime miljøer, der fortjener dokumentation - og som Werner Karrasch kan fotografere på sin helt egen måde.