Sakskøbing Højvandssikring. Beretning for marinarkæologisk forundersøgelse og opkvalificerende forundersøgelse - rapport
Udgivet 31/07-2024

J.nr. 3054

Publiceret juli 2024

Datering: Tidligneolitisk Tragtbægerkultur (ca. 3950–3300 f.Kr.) .

Forundersøgelse og opkvalificerende forundersøgelse forud for etablering af højvandssikring. På østsiden af sejlrenden blev der fundet flint og dyreknoglefragmenter, samt en træstage, dateret til Tragtbægerkultur. På vestsiden fandtes flere synlige træstager, som viste sig at stamme fra et nedlagt badeanlæg fra nyere tid. Flere flint- og knoglegenstande blev tolket som nederoderet fra skrænten langs kystlinjen; uden at flinten kunne dateres typologisk.

Oprettet af Morten Lundbye