Når Havhingsten fra Glendalough i sommeren 2007 har krydset Nordsøen på sin vej mod Dublin, står skib og besætning overfor den nok vanskeligste del af sejladsen; turen nord om Skotland.
Farvandene nord for Skotland er berygtede blandt sejlere. Stærk tidevandsstrøm – sine steder op mod 12 knob – og tunge dønninger fra Atlanterhavet skaber stejle bølger, som kan udgøre en betydelig fare for et åbent skib som Havhingsten.
Hjælp fra lokale
Derfor rejser skipper Carsten Hvid og to styrmænd – Vibeke Bischoff og norske Kjetil Sildnes – i slutningen af november til det nordlige Skotland for ved selvsyn at undersøge de forhold, som venter Havhingsten og dens 65 mand store besætning.
”Vi rejser til Orkneyøerne og Nordvestskotland for at tale med lokale fiskere og sejlere. Sammen med dem skal vi se på havne og ankerpladser og ikke mindst ud at sejle for at undersøge forskellige indsejlingsmuligheder,” fortæller skipper Carsten Hvid.
Især Pentland Firth – strædet mellem Skotland og Orkneyøerne – er et kritisk punkt. Det er netop her, at tidevandsstrømmen er stærkest, og forholdene kan vise sig at være så vanskelige, at Havhingsten må vælge en alternativ rute.
Holdet besøger også den skotske by Inverness for det tilfælde, at det på grund af vind og vejr bliver nødvendigt for Havhingsten at gå gennem Caledonia-kanalen i stedet for – som planlagt – at sejle hele vejen nord om Skotland og sydpå gennem Det Irske Hav.
Caledonia-kanalen skærer sig tværs gennem det nordlige Skotland – blandt andet gennem velkendte Loch Ness.
I et af de kommende nyhedsbreve kan du læse mere om researchrejsen til det nordlige Skotland.