Årets sidste måned med sejlture på fjorden

Sejlads på Roskilde Fjord med Vikingeskibsmuseets både
Udgivet 04/09-2024

De seneste måneder har tusindvis af gæster sejlet på Roskilde Fjord i de nordiske klinkbyggede træbåde. Hver dag i hele september måned kan du stadig sejle med ud.

Hen over sommeren har Vikingeskibsmuseet fyldt fjorden med liv under de daglige sejladser. Besøger du Vikingeskibsmuseet i månederne maj til september, kan du få en helstøbt oplevelse af den maritime kulturarv.

Oplevelsen starter i Vikingeskibshallen, hvor du kan beundre de fem Skuldelevskibe og høre de fascinerende historier om skibenes rejser for 1000 år siden.

Denne rejse gennem tiden kulminerer i Museumshavnen, hvor rekonstruktionerne af de fem vikingeskibe ligger, og du kan endda gå ombord i nogle af dem. Her kan du også opleve, hvordan bådebyggerne genskaber vikingeskibe med tidssvarende materialer og værktøj på bådeværftet.

Fra havnen er det muligt at sejle ud på Roskilde Fjord i efterkommere af vikingeskibene. Sejlturen ud på fjorden foregår med de samme drivmidler, som vikingerne brugte; årer og råsejl.

Tilsammen giver oplevelserne i Vikingeskibshallen, Museumshavnen og på Fjorden en større forståelse og autentisk fornemmelse af livet i og omkring vikingeskibene for 1000 år siden.

Kom med på sejltur i september

Sejlsæsonen varer fra den 1. maj til 30. september.

Vi sejler flere gange dagligt i museets traditionelle, nordiske træbåde.

Billetter kan købes ved Vikingeskibsmuseets indgang. Enkelte afgange sælges online.

Pris: 140 kr. i tillæg til entrébilletten (per person)

» Tider for sejlturene kan ses her...

Daglige sejladser frem til 30. september

Når efterårsvindene tager til i september, kan sejladsen blive en mere intens oplevelse. Ombord på vikingeskibenes efterkommere kan man virkelig mærke skibene suse over fjorden.

Under sejladsen guider instruktøren i, hvordan man bedst ror og sejler med sejl. I får lov til at øve forskellige vendinger, enten med sejl eller årer.

Selvom sejladsen foregår i en relativt beskyttet fjord, kan man tydeligt fornemme bådens reaktioner på vind og vejr, hvilket giver en fornemmelse af vikingernes udfordringer på åbent hav.

Vikingernes forståelse for vejret

September markerer afslutningen på sejladssæsonen, som på museet strækker sig fra 1. maj til 30. september, inspireret af vikingernes egen sejladssæson.

Museets praksis med at afslutte sejladssæsonen i oktober afspejler vikingernes dybe forståelse af vejrets kræfter.

I håndskriftet ’Kongespejlet’ fra omkring år 1230, er der en dialog mellem en lærd far og sin videbegærlige søn. Teksten videregiver generationers erfaring om blandt andet købsmandsfærd over havet. I dialogen fortæller faren sin søn, hvorfor man ikke må sejle havsejlads sent på efteråret.

Ifølge kilden begynder østenvinden at "blive uglad" den 16. oktober, og ifølge teksten sætter vinden en skydækket hat på og "puster tungt i stor vrede".

Sejl kun "landemellem" på åbent hav fra den 1. april til den 1. oktober konkluderer Kongespejlet.

Vindene strides om efteråret og vinteren

Efteråret markerer ifølge Kongespejlet begyndelsen på en tid, hvor alle vindene kommer i strid. En konflikt der varer indtil den 16. marts, hvor solen igen begynder at vokse og få magt.

I denne periode, hvor vindene raser, lagde vikingerne deres skibe på land og ventede på, at fredens tid skulle vende tilbage.

Denne tradition med at tage skibene på land i vinterhalvåret følger Vikingeskibsmuseet også i dag.

Når sejladssæsonen slutter, tages bådene på land, ligesom i vikingetiden.

Sejladssæsonen giver dermed besøgende en mulighed for at opleve vikingernes maritime verden i den periode, hvor vejret er gunstigt, og hvor vindene endnu ikke er kommet i strid.