Afgørelse fra Skattestyrelsen

Udgivet 27/09-2024

Skriftlig udtalelse fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde vedrørende Skattestyrelsens afgørelse om museets skatte- og oplysningspligt.

Vikingeskibsmuseet modtog torsdag en afgørelse fra Skattestyrelsen i den verserende skattesag.

Afgørelsen flugter det, vi har set tidligere fra Skattestyrelsen, og indebærer, at museet bliver skattepligtig af hele sin drift. Herudover skal museet overgangsbeskattes af alle sine aktiver fem år tilbage i tid. Vikingeskibsmuseet vil klage over Skattestyrelsens afgørelse.

”Skattestyrelsens fortolkning af museumsdrift bygger på en praksis, der er baseret på teater- og lufthavnsbranchen. Vikingeskibsmuseet har svært ved at se den direkte overførbarhed til moderne museumsdrift. Vi agter at klage over afgørelsen, som vil pålægge museet en væsentlig øget administrativ byrde – og dermed give danskerne mindre kultur for pengene,” siger museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen.

”Vi vil nu i samråd med vores rådgivere afdække de faktiske konsekvenser af afgørelsen. Museet fortsætter sine aktiviteter, herunder forberedelsen af et nyt Vikingeskibsmuseum”.

Afgørelsen kan potentielt påvirke andre museer i Danmark, som ligesom Vikingeskibsmuseet for eksempel har cafédrift, som ikke vurderes at være traditionel museumsaktivitet.

For yderligere, skriftlige kommentarer fra Vikingeskibsmuseet i Roskilde, kontakt presseansvarlig Rikke Johansen

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen