Børnene erobrer Børnebygden i Vikingeskibshallen

Åbning af Børneuniverset BørneBygden i Vikingeskibshallen
Udgivet 15/06-2024

Nu har de yngste museumsgæster fået deres helt eget univers, hvor de kan få deres allerførste oplevelser i vikingernes verden.

Vikingeskibsmuseets nye børneunivers har fået navnet BørneBygden, og her kan børn dykke ned i vikingetiden på deres egne præmisser og få en meningsfuld oplevelse lige rundt om hjørnet fra de tusind år gamle vikingeskibe. Her er det kun fantasien der sætter grænser, når børnene træder 1000 år tilbage og kan lege som børn i vikingetiden.

Det nye rum til børnene får navnet BørneBygden og kommer til at kredse om livet for dem, der ikke drog ud på havet, men blev hjemme i bygderne.

Når vikingerne gik i land

BørneBygden skal danne ramme om undervisning, men vil i lige så høj grad være et rum, hvor børnegrupper og skoleklasser kan dykke ned i fortællingerne om, hvordan livet udfoldede sig hjemme i bygden for dem, der ikke drog ud på havet.

Når BørneBygden ikke er booket til undervisning, så er det spændende og interaktive rum åbent for familier, der her får mulighed for at lade fantasien og legen udfolde sig.

Hverdagen i vikingetiden

Oplevelserne i BørneBygden tager udgangspunkt i aktiviteter, som børnene allerede kender. Det traditionelle legekomfur er skiftet ud med et ildsted, og legemaden består af de varer og ingredienser, der var til rådighed for mennesker i Norden for 1000 år siden. Et andet sted kan man lege med nogle af de legesager, som børn i vikingetiden har leget med, eller gå på opdagelse i nogle af de håndværkstraditioner, der var essentielle for, at vikingerne kunne drage til søs.

Selvom rummet er udviklet specielt til de yngste børn, så er de voksne ikke glemt. Ved alle aktiviteterne er der sørget for viden og information, som de voksne hurtigt kan orientere sig i og bruge som udgangspunkt for samtaler med børnene. Dermed bliver pædagoger, lærere og forældre hurtigt til rigtige vikingeeksperter, der kan svare på alle børnenes nysgerrige spørgsmål.

BørneBygden – et vindue til vikingernes verden

BørneBygden er et særligt børneunvers, der er udviklet til de yngste museumsbrugere:

BørneBygden danner også ramme om undervisning af børnegrupper og skoleklasser.
Undervisningen ligger oftest om formiddagen, og uden for de bookede undervisningstider, er BørneBygden åben for alle museumsgæster..

BørneBygden er altid åben for besøgende i weekender, ferier og de allerfleste hverdage efter kl. 13.

Spørg i billetsalget, hvornår der er åbent i BørneBygden.

» I kan booke besøg i BørneBygden til børnegrupper og skoleklasser gennem vores online formular ...

BørneBygden er blevet til med hjælp fra Vikingeskibsmuseets Venner

Tak til:

Børneuniverset er støttet af:
 Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner
Design og produktion: Universet er udviklet i et samarbejde mellem Kurtzweil og Vikingeskibsmuseet. En stor del af BørneBygden er skabt og produceret af genbrugsmaterialer.
Brugerinddragelse: Børn fra Margretheskolen i Roskilde og Væksthuset i Tingbjerg har givet deres perspektiver på universet.
Fremstilling af reb: FGU-Skolen Øst, Roskilde
Tryk: Riff Skilte Aps