Det sker på bådeværftet sommeren 2024

Udgivet 11/07-2024

Værftet summer af liv, og bådebyggerne arbejder hele sommeren udendørs med byggeriet af Skuldelev 5. Der er også rundvisninger og sjove aktiviteter, som Byg Båd værkstedet hver dag for børn og voksne.

Rundvisning

På bådeværftet tager formidlerne museets gæster med på rundvisning på værftet, hvor man som gæst kommer tæt på skibene og få fortalt historier om hvordan vikinger byggede deres skibe, og hvorfor vi bygger skibene i dag.

De genskabte vikingeskibe er rekonstruktioner af de originale vikingeskibe, der er udstillet i Vikingeskibshallen, og i løbet af rundvisningen på værftet hører man både om, hvilken rolle skibene spillede i vikingetiden, og hvordan vi bruger de genskabte skibe i dag. På rundvisningen kommer man rundt på hele værftet, og høre om hvordan bådebyggerne bygger skibene.

Det er muligt at komme helt tæt på byggeriet af Skuldelev 5, som er det aktuelle byggeprojekt på værftet denne sommer.

Skuldelev 5 byggeriet

I år arbejder vi videre med rekonstruktionen af det lille krigsskib fra den sidste del af vikingetiden - Skuldelev 5, der kan ses inde i Vikingeskibshallen.

Byggeprocessen foregår udendørs, hvor lydene fra bådebyggernes præcise øksehug og klinkning af skibsnagler kan høres over hele Museumsøen.

Når vi bygger og sejler de genskabte vikingeskibe, får museet ny viden om, hvilken betydning skibene havde for samfundets udvikling i løbet af den periode, vi kalder for vikingetiden, og de dramatiske hændelser, der karakteriserer denne periode.

Det var skibene, der gjorde det skandinaviske folk i stand til at sætte varige aftryk på den europæiske historie og for altid forandrede vikingerne verden med deres skibe.

Byg Båd

På værftspladsen ligger Byg Båd værkstedet, så I kan lade jer inspirere af de rigtige bådebyggere, mens I konstruerer og bygger jeres egen båd.

Børnene lærer gennem sjov og leg, hvad der virker, når man skal konstruere en båd, for at den sejler godt og ikke kæntrer.

Museets formidlere hjælper med tips og tricks. Start med at udtænke en design, prøve jer derefter frem med forskellige materialer og slut af med at teste jeres skib.

På værkstedet får børnene får ikke bare sødygtige skibe, men også erfaring i museets måde at arbejde på, hvor man eksperimenterer sig frem til ny viden.

Flere sommeraktiviteter:

Der foregår også spændende aktiviteter rundt om på museet.

Sejl ud med de nordiske træbåde på fjorden
Hver dag kan du stige ombord på de traditionelle, nordiske træbåde, hvor du kan blive klogere på kunsten at sejle med årer og råsejl. Museet tilbyder også aftensejladser, dagskurser og gruppesejladser.

Gå med på museets daglige rundvisninger
På rundvisningerne kan du fordybe dig i historien bag de berømte Skuldelevskibe eller følge med i processen, når de dygtige bådebyggere skaber rekonstruktioner af vikingeskibe.

Besøg bådeværftet og byg din egen mini-båd på Museumsøen
Her kan børn bygge deres egne mini-vikingeskibe, mens museets bådebyggere arbejder på rekonstruktionen af Skuldelev 5-skibet lige ved siden af.

Udforsk Marinarkæologernes Værksted på Museumsøen
Lær alt om arkæologernes arbejde med at udforske de skjulte skatte på den danske havbund. Få indsigt i alt fra dykkerundersøgelser til avancerede 3D-scannere.

Åbningstid
Vikingeskibsmuseet har åbent alle dage 10 - 17