Film: Stormfloden 6. - 7. december 2013

Klik på linket midt i teksten for at se filmen.
Klik på linket i teksten for at se filmen.
Udgivet 20/12-2013

Se film om stormdøgnet og hør en foreløbig vurdering af skadernes omfang fra museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen.

Dagligdagen er vendt tilbage på Vikingeskibsmuseet i Roskilde, efter stormdøgnet den 6. - 7. december, hvor vandet i Roskilde Fjord steg dramatisk.
Da vandstanden var på sit højeste, stod vandet 2.06 meter over det normale, og bølgerne hamrede kraftigt mod ruderne på Vikingeskibshallen, hvor de uerstattelige vikingeskibe står.

Se filmen

» <link https: webtv.vikingeskibsmuseet.dk external-link-new-window external link in new>Se filmen fra stormdøgnet og foreløbig status fra museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen her ...

'Alle mand på dæk'

Trods knuste ruder nåede vandet ikke ind til skibene. Det store vinduesparti ud mod Roskilde Fjord var i timerne op til vandstandsstigningen sikret med kraftige afskærmninger på indersiden af den nederste række ruder. I løbet af aftenen afdækkede Nationalmuseets konservatorer de to vikingeskibe, der står tættest på fjorden, for at forhindre vandet i at sprøjte på det 1000 år gamle skibstømmer, hvis det værst tænkelige skulle ske, at vandet trods alle forberedelserne brød igennem vinduerne.

Vikingeskibsmuseets personale arbejde i skiftehold med at pumpe vandet ud af kælderen under udstillingsområderne, og oplevede derfor stormfloden enorme kraft på tætteste hold:

”Vi har aldrig oplevet noget som det her i de 50 år, museet har stået her. Vi har haft høje vandstande før, men ikke som denne gang. Bølgerne hamrede lige ind mod Vikingeskibshallens facade, og det buldrede og bragede. De store mængder vraggods i vandet blev slynget ind mod ruderne, så syv af dem blev beskadiget, men heldigvis kom der ikke store mængder vand ind”, siger Museumsdirektør Tinna Damgård-Sørensen.

Omfattende skader på bygninger og installationer

Det væsentligste mål var at holde de fem Skuldelevskibe tørre og sikre, og det er en stor lettelse og glæde at det lykkedes. Dog skete der store skader på store dele af museets bygninger. Blandt andet på Museumsøen, hvor Museets café, Skoletjeneste og bådeværft har til huse. Vandet stod højt op på bygninger, og vandet er trængt ind og har ødelagt gulve, vægge og installationer.

'Vi har åbent!'

Trods de omfattende skader har Vikingeskibsmuseet ikke lukket for publikum og forventer at have Museumsøens bygninger klar til sommersæsonen startet den 16. maj.

Vikingeskibsmuseet holder åbent alle dage 10 - 16 - dog har vi jule- og nytårslukket den 24., 25. og 31. december.

Oprettet af Rikke Tørnsø Johansen