Fjordens træbåde samles til 25-års jubilæumstræf på Vikingeskibsmuseet

Træf Fjordens Træbåde i Roskilde Museumshavn i august 2024
Udgivet 06/08-2024

Det traditionsrige ’Træf Fjordens Træbåde’, løber af stablen på Vikingeskibsmuseet den 16. - 18. august.

Træbådstræffet samler både erfarne og nye træbådssejlere fra Isefjord og Roskilde Fjord – og i år kan træffet endda fejre 25-års jubilæum.

Beskyttelse gennem benyttelse

Temaet for årets træf er "Beskyttelse gennem benyttelse", og træffet skal blandt andet sætte spot på, hvordan den fortsatte brug af traditionelle træbåde er helt uundværlig for at kunne bevare vores fælles, maritime kulturarv for eftertiden.

I 2021 lykkedes det at få de nordiske klinkbådstraditioner optaget på UNESCOs liste over verdens immaterielle kulturarv. Det betyder, at alle de nordiske lande nu har forpligtet sig til at værne om den levende, maritime kulturarv og sikre, at viden og traditioner bliver ført videre til de kommende generationer.

Brugen af vores lokale træbåde gør det muligt at bevare den kunnen og de maritime håndværk, der er nødvendige for fortsat at kunne bygge og vedligeholde træbåde.

Når de engagerede træbådssejlere mødes til træbådstræf, er de med til at holde gamle traditioner i live, for traditioner kan ikke bevares uden mennesker, der lever og gør dem - og sammen skaber et levende kulturmiljø!

Hvad kan man opleve i løbet af træffet?

Fredag den 16. august ankommer de mange træbåde i løbet af eftermiddagen og aftenen, og havnens gæster kan nyde synet af den propfyldte museumshavn i solnedgangen.

I løbet af lørdagen får alle mulighed for at opleve de smukke både i aktion på fjorden. Her afvikles en præsentationssejlads, hvor en af drivkræfterne bag træffets lange historie, Karsten Munkvad, fortæller om de mange træbåde, der sejler tæt forbi havnen. Flere af Vikingeskibene sejler også med ud på fjorden, så det bliver et betagende syn!

Senere på lørdagen strammes skøderne, når startskuddet lyder til årets kapsejlads, hvor træbådene dyster mod hinanden på en trekantsbane. Kapsejladsen bliver speaket, så alle kan følge med, men det anbefales at medbringe en kikkert.

I løbet af eftermiddagen vender alle de mange træbåde tilbage til museumshavnen, hvor de kan opleves i den stemningsfyldte atmosfære, som træffet danner rammen om.
Søndag formiddag forlader bådene en for en havnen for at sejle hjem til Holbæk, Frederikssund eller hvor de nu har hjemmehavn i fjordene.

Program for træffet

Selvom man ikke deltager i træffet, er det en stor oplevelse at lægge vejen forbi og få indblik i bådenes helt særlige træk og egenskaber, der er udviklet og tilpasset forholdene i Roskilde Fjord og Isefjorden.

Træf Fjordens Træbåde 2024 afvikles på Vikingeskibsmuseet i Roskilde den 16. - 18. august:

Fredag 16. august:

17.00 – 19.00: Træbådene ankommer til Museumshavnen

Lørdag 17. august:

9.45: Åbning af træffet på værftspladsen
10.30: Præsentationssejlads med speak
13.00: Kapsejlads i Inderbredning
15.30: Alle både tilbage i Museumshavnen
15.30: ’Åben båd’ for alle interesserede, Museumshavnen

Søndag 18. august:

9.00: Overrækkelse af præmier og banner til værten for næste års træf

En folkefest for alle

Træf Fjordens Træbåde fejrer alle de mennesker, der utrætteligt bygger, vedligeholder og sejler lokale, traditionelle træbåde, og som derved er med til at videreføre vores vigtige, maritime kulturarv. Besøgende på Vikingeskibsmuseet og andre nysgerrige brugere af Roskilde Havn får her mulighed for at opleve traditionerne omkring de smukke både af træ helt tæt på.

Alle træbåde er meget velkomne til at deltage, men der vil blive lagt vægt på de klinkbyggede både. Læs mere om at deltage på træffet og tilmelding for træfdeltagere her.

Fotos:
Fotos fra tidligere års træf i Roskilde. Vikingeskibsmuseet