Højskolekursus gjorde kursister til mestre i træbådssejlads

Sejlads i nordiske træbåde på Roskilde Fjord
Udgivet 14/08-2024

Nyt samarbejde har gjort drømmen om at sejle traditionelle, nordiske træbåde, som man gjorde i vikingetiden til virkelighed for sommerkursister på Roskilde Festival Højskole.

At lære at sejle kan være en udfordrende, men også meget givende oplevelse – især når det foregår i smukke, traditionelle træbåde.

I samarbejde med Roskilde Festival Højskole har det første hold sommerkursister prøvet kræfter med træbådsejlads og vikingetidens maritime kultur.

Højskolekurset, der løb af stablen i uge 32, bød på grundlæggende oplæring i brug af mindre traditionsbåde, navigation samt sikkerhed ved kysten. Klasselokalet var noget så storslået som Roskilde Fjord og det maritime miljø på Vikingeskibsmuseet, og deltagerne nåede også at lære om vikingetidens søfartstraditioner og endda sejle i rekonstruktioner af originale vikingeskibe.

Ud på det blå

Men til at begynde med, var bådstørrelserne dog mere beskedne. Deltagerne blev indledningsvis fordelt i fire mindre træbåde og her fik de for alvor chancen for at prøve kræfter med sejlads, for i en mindre båd er det nemmere at mærke, hvordan båden reagerer på besætningens indsatser. Med 3-4 kursister i hver båd, plus en erfaren instruktør, satte de sejl og begav sig ud på fjorden.

Mand-over-bord

Det første kursisterne skulle øve var mand-over-bord-manøvrer, så sikkerheden i de næste øvelser var på plads. Derefter skulle der trimmes sejl og sejles højde mod vinden. Første destination var måske ikke en heroisk sørejse, men en velfortjent kaffepause ved Vigen på den anden side af indre bredning var alligevel et mål, der kun blev nået fordi kursisterne virkelig gjorde brug af de teknikker, de havde lært.

Både for erfarne og nybegyndere

Deltagerne har vidt forskellige baggrunde, nogle har sejlet før, andre ikke. Og også vidt forskellige grunde til at melde sig til sommerkurset. En deltager fortæller: ”Vi er nogle veninder, der deltager her på kurset, fordi vi har købt en båd sammen og ønsker at lære at sejle, så dette kursus var en oplagt mulighed for at få en god og grundig oplæring, inden vi skal ud i vores egen båd. Det har været en fantastisk oplevelse, hvor vi har lært meget om sejlads, vindforhold, rollerne ombord og de nødvendige kommandoer. Jeg glæder mig til at sejle endnu mere de kommende dage og føler mig godt klædt på til at tage ud på vandet med mine veninder.”

Mere end praktisk sejlads

Det er ikke tilfældigt, at kurset blev afviklet på Vikingeskibsmuseet, for tanken er, at deltagerne ikke alene skal tage praktisk sejlererfaring med hjem, men også skal udvide deres viden om vikingetidens maritime verden og de nordiske træbådstraditioner.

Med årer og sejl

Vikingeskibsmuseets både har ikke motor, så man skal være dygtig med årer og sejl for at komme afsted i bådene. I løbet af ugen blev der derfor trænet roning og undervist i kunsten at læse vinden. Alle kursister passede på skift roret og gav kommandoer til de andre kursister, der så skulle udføre vendinger og andre manøvrer korrekt.

Selvom de fleste deltagere var nybegyndere, da kurset begyndte, blev de hurtigt fortrolige med alle de nye teknikker: At få bådene rigget til, komme ind og ud af havnen på den rigtige måde, vende, krydse, finde vinden og den rigtige kurs.

Næste skridt: Uddannelse i kystfriluftsliv

Sommerkurset er blevet til i et samarbejde mellem Roskilde Festival Højskole og Vikingeskibsmuseet, og for dem, der har fået blod på tanden for at lære endnu mere, er der mulighed for at fortsætte på museets vejlederuddannelse i sejlads, kystkultur og kystfriluftsliv.
Det er en uddannelse, der giver kompetencer til at undervise i sejlads og kystfriluftsliv på højskoler, efterskoler, museer og pædagogiske institutioner.

» Tryk her for at læse mere om vejlederuddannelsen