Marinarkæologisk værksted - Rør ved ægte fund fra området omkring to historiske skibsvrag

Besøg Marinarkæologernes Værksted i sommerferien. Copyrigt: vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Udgivet 17/07-2024

Dyk ned i historierne om to skibe, der aldrig nåede i havn. De næste to weekender i sommerferien kan I undersøge ægte marinarkæologiske fund sammen med vores museumsmedarbejdere (uge 29 og uge 30).

Prøv at lade fingrene glide hen over et stykke træ fra en tønde, der er fundet af Vikingeskibsmuseets marinarkæologer i området omkring de to skibsvrag ’Svælget 1’ og ’Svælget 2’ ud for Amagers Kyst.

Måske har tønden været brugt til at opbevare salte sild, vand til besætningen eller vin til turene over havet for flere hundrede år siden.

Du kan også mærke tyngden af det våde læder fra en sko, der er fundet i nærheden af skibsvragene.

Måske er det en af sømændene fra 1800-tals skibet, der tabte den i det afgørende øjeblik, da han skulle rede sig i land efter det tragiske forlis af fragtskibet med lasten fuld af gule mursten.

De to skibsvrag fra indsejlingen til Københavns Havn

I forbindelse med projekt Lynetteholm fandt Vikingeskibsmuseets marinarkæologer to skibsvrag.

Skibsvragene blev fundet i sejlrenden ’Svælget’, der løber tæt ved Amagers kyst.

De to skibsvrag er opkaldt efter det sted, de er fundet; ’Svælget 1’ og ’Svælget 2’.

Skibene blev hævet fra havbunden ud for København i 2023.

'Svælget 1' er et lastskib fra 1800-tallet, der gik ned i et voldsomt forlis med en stor last af gule mursten ombord.

'Svælget 2' er meget ældre, fra Middelalderen, med en foreløbig datering til 1329.

Et sjældent møde med kulturskatte fra havbunden

På vores havbund ligger der skibe og genstande, der har været gemt, tabt, smidt i havet eller glemt i århundreder eller årtusinder i dybet under skibstrafikken.

Det er ret sjældent, at arkæologiske skibsvrag bliver udgravet og taget op. Det sker kun en til to gange hvert 20 år. Det er museumspraksis at bevare og beskytte skibsvrag dér, hvor de er fundet – på havbunden.

Men denne gang var det anderledes.

Sejlrenden, der løber tæt ved Amagers Kyst skal uddybes og udvides i forbindelse med projekt Lynetteholm. Det er ikke muligt at arbejde uden om de to skibsvrag, når den kunstige ø Lynetteholm skal etableres, og derfor får de to skibsvrag igen lov til at komme op til overfladen.

Fund fra havet giver viden om menneskeskæbner

Skibsvrag er en uvurderlig kilde til at forstå fortidens søfart og skibsbygningstraditioner.

Men de indeholder også historier om menneskeskæbner, om livsvilkår i et Danmark, der var engang.

Vi skylder fortidens søfolk at undersøge alle aspekter af skibene, for at vi kan blive klogere på fortiden og de mennesker, hvis liv hang uløseligt sammen med skibene,” fortæller Morten Johansen, museumsinspektør og marinarkæolog.

På Vikingeskibsmuseets Museumsø kan du besøge det fascinerende marinarkæologisk projekt, hvor de bjærgede dele fra de to historiske skibsvrag gradvist afslører unikke historier om fortidens søfolk og bådebyggere.

Løbende resultater fra de marinarkæologiske undersøgelser bliver præsenteret for enden af værkstedet i udstillingen ”Opslugt af havet – to skibe, der aldrig nåede havn”.

Marinarkæologernes Værksted

Udforsk udstillingen "Opslugt af Havet - to skibe, der aldrig nåede havn"
Alle hverdage og weekenderne i uge 29 og 30, kl. 10.00-15.00

Mød marinarkæologerne mens de arbejder i værkstedet
Alle hverdage: kl. 10.00-15.00

Rundvisninger i værkstedet og rør ved ægte fund
Weekender i uge 29 og 30: kl. 10.00-16.30

Vær opmærksom på, at der kan være perioder med kortvarig lukning af værkstedet på grund af håndtering af store skibsdele.

Marinarkæologernes detektivarbejde

Siden 2023 har marinarkæologerne været i fuld gang med at undersøge, scanne og dokumentere de to skibsvrag.

Alle vragdele og genstande er blevet taget op fra havbunden enkeltvist med en skibskran, pakket i plastik og kørt til museet.

Her ligger tømmeret i store vandkar, indtil de bliver opmålt, scannet og analyseret i værkstedet på Museumsøen.

Siden december sidste år har Vikingeskibsmuseets gæster kunnet følge med i den omhyggelige proces med at fravriste skibstømmeret dets fortællinger.

Hele sommeren vil marinarkæologernes værksted på Museumsøen være åbent for museets gæster, når marinarkæologerne arbejder med skibsdelene alle hverdage fra 10.00-15.30.

» Læs meget mere om Marinarkæologernes Værksted her...