MedlemsNyt 5/2024 for foreningen 'Vikingeskibsmuseets Venner'

Bestyrelsen i foreningen 'Vikingeskibsmuseets Venner'
Udgivet 30/09-2024

Efteråret er over os og dermed søsætter vi også denne sæsons foredragsrække, som vi i al beskedenhed synes er rigtig spændende.

Kære medlemmer

Vi har glædet os til at kunne invitere og håber at se jer til første foredrag, som finder sted:

Torsdag den 3. oktober under overskriften ‘Vikingen – en fantasifigur fra 1800-tallet’.

Hvordan kunne de skandinaviske lande i nogle århundreder dominere Nordeuropa og sætte et uudsletteligt aftryk på verdenshistorien?

Én ting er sikkert: Det havde ikke meget med vikinger at gøre. "Vikingen" er en fantasifigur fra 1800-tallet, der står i vejen for vores opfattelse og vores formidling af fortiden.

Sådan siger historiker Anders Lundt Hansen, der i stedet tager os med på en øjenåbnende rejse gennem sølvrige handelsbyer, til kongernes forhandlingsmøder, og ud over bølgerne til bloddrivende slagmarker, så vi kommer tættere på historien bag den skandinaviske ekspansion i middelalderen.

Dørene til Vikingehallen åbner kl. 19 og foredraget begynder 19.30.
Foredraget er gratis for medlemmer og en ledsager og koster 50 kroner for andre.

Næste foredrag bliver den 14. november

Her vil Sagnlandet Lejres direktør og arkæolog Lars Holten hjælpe os til at forstå de mennesker, der byggede Gl. Lejres mægtige kongehaller fra 500-tallet og et halvt årtusinde frem. For i Lejres sagnomspundne landskab er myter, fremspirende kongeriger og kongelig halarkitektur vævet sammen på kryds og tværs.

Vi skriver mere om dét foredrag senere, men sæt allerede nu gerne kryds i kalenderen.

Tredje planlagte foredrag er den 28. november

Her kan man komme og høre, hvad medarbejderne i marinarkæologisk afdeling aktuelt arbejder med. Primært arbejdet med 3D-dokumentation af Svælget 1 og 2-vragene, som er udgravet i sejlløbet ud for Københavns havn.

Vi hører altid gerne ønsker og idéer til oplægsholdere, hvis nogle af jer ligger inde med dét.

Hvad ellers?

Som mange af jer ved, har vi i Venneforeningen støttet arbejdet med at bygge den nye BørneBygd på museet. Foreningen har bidraget med i alt 250.000 kroner og er nu indviet til glæde for både store og små.

I bestyrelsen har vi holdt årets første møde, hvor vi blev enige om at fokusere en stor del af årets arbejde på at blive flere i foreningen. Det giver nemlig mulighed for at støtte museets arbejde endnu mere. Så hvis du har en nabo, ven, fætter, kollega eller anden, som du tænker kunne have interesse i at være med i vores forening, så prik meget gerne til dem. Jo flere vi er, jo stærkere er vi – og dermed museet. Det kunne jo være, der var én, som havde lyst til at komme med til et af de populære foredrag og dermed også snuse lidt til foreningens arbejde og de goder, et medlemskab giver?

Det er også muligt bare at tilmelde sig via det her link:

Vi håber at se rigtig mange af jer den 3. oktober.

Mange hilsner

Bestyrelsen i Vikingeskibsmuseets Venneforening.

Kontakt:

Spørgsmål vedr. foreningen: Formand Thomas Maarup, Telefon: 23 44 49 03, Mail: thomas(at)maarup.dk

Spørgsmål til medlemsadministrationen kan rettes til: venneforening(at)vikingeskibsmuseet.dk.