Søsikkerhed fremfor alt
Allerede lørdag sker der en masse vandpjasken i Museumshavnen om formiddagen, når bådelaugsmedlemmerne hopper i havnen for at teste redningsveste. Derefter står den på flådeøvelse, når redningsflåderne, der altid befinder sig ombord på Havhingsten, kastes i vandet og bådelaugsmedlemmerne træner at vende flåderne og kravle ombord.
Om eftermiddagen er der befarenhedstræning. Her skal nye bådelaugsmedlemmer lære, hvad der sker i de forskellige rum under sejlads, få styr på teorien bag og teste det i praksis på 'havnemåden'.
Så hvis du er blevet en lille smule nysgerrig på, hvordan 60 m/k samarbejder ombord på et 30 meter langt vikingeskib - eller måske kunne have lyst til at prøve at 'gå til viking', som bådelaugene kalder det, så er denne weekend måske tidspunktet at kigge forbi museumshavnen og møde bådelaugsmedlemmerne og stille spørgsmål.
» Læs mere om bådelaugene her...
Se 'Havhingsten', 'Ottar' og '6'er lauget' stævne ud på søndag
Der bliver masser af aktivitet Museumshavnen igen om søndagen, når bådelaugene gør klar til søndagssejlads i 3 af museets rekonstruktioner: det store 30 meter lange krigsskib 'Havhingsten', det store havskib 'Ottar' og en af 'Skuldelev 6' rekonstruktionerne, som er et mindre fiskefartøj fra vikingetiden.
Det er et fantastisk syn at følge med i forberedelserne, når den store besætning på knap 60 m/k på 'Havhingsten' gør klar til at stævne ud af havnen for årer og sætter råsejlet, når de er ude i inderbredningen. Det kræver masser af kammeratskab, samarbejde og hård træning at håndtere det 30-meter lange, slanke skibe med det store rød-gule råsejl.
Det store havgående fragtskib 'Ottar', kræver trods sin størrelse på knap 16 meter og en bruttovægt på 20 tons, kun 6-8 mand at manøvrere. Det er også en imponerende oplevelse, at se dem gå ud og være så få til at styre det store skib.
Skibene sejler ud i løbet af formiddagen og vender tilbage til havnen sidst på eftermiddagen - så kig forbi museumshavnen - eller spot dem ude på fjorden i løbet af dagen og nyd synet af de store råsejl, der bevæger sig hen over horisonten.
Fakta om 'Havhingsten fra Glendalough'
Havhingsten fra Glendalough er en rekonstruktion af det store langskib Skuldelev 2.
Skibet er en krigsmaskine, bygget til høj fart og fragt af mange krigere. Det er en dristig konstruktion, på én gang tung og stærk nok til at bære sit 112 m² store sejl, men samtidig let nok og tilstrækkelig lang til at kunne ros af en besætning på 60 mand. Et kompromis mellem styrke og vægt.
» Læs mere om 'Havhingsten' og vores andre rekonstruktioner af de fem Skuldelev skibe...
Fakta om 'Ottar' - Havskibet
Ottar er en rekonstruktion af det store havgående fragtskib Skuldelev 1.
Skibet er bygget med kraftige planker af fyrretræ og har fyldige former, der giver stor lasteevne og høj sødygtighed på Nordatlanten. Skibet er beregnet til at gå for sejl og sætter en glimrende fart med det ca. 90 m² store sejl. Årerne er kun blevet brugt til at manøvrere i havn eller i meget vindstille vejr.
» Læs mere om Ottar...
Fakta om Skuldelev 6 - Fiskerbåden
Der er lavet 2 rekonstruktioner på museet af Skuldelev 6: Kraka Fyr og Skjoldungen i henholdsvis 1998 og 2010.
Skuldelev 6 er oprindeligt brugt til fiskeri og fangst indenskærs i de dybe, norske fjorde, men er sidenhen blevet forhøjet med en planke i hver side.
Ved ombygningen blev de oprindelige åreanlæg fjernet, og åretallet reduceret. Ombygningen betød formentlig, at båden i højere grad blev brugt til transport langs Norgeskysten.
» Læs mere om rekonstruktionerne af Skuldelev 6...