Mød sejlmageren og bliv klogere på tilblivelsen af de store sejl til vikingeskibene

Besøg sejlmageren på Vikingeskibsmuseet og prøv kræfter med sejlmagerkunsten i workshoppen, hvor du kan lave din egen rustikke, vikingetaske
Sådan så det ud, da sejlmageren gennemgik Roar Eges gamle sejl fra 1985, så det kunne genbruges til den nyeste rekonstruktion af Skuldelev 3-skibet, Estrid Byrding
Udgivet 24/05-2024

En af de særlige håndværk, der omgiver de gamle skibe er sejlmagerkunsten, hvor en rulle dug forvandles til et effektivt fremdriftsmiddel for de klinkbyggede skibe ved hjælp af forskellige teknikker og særligt værktøj.

Roar Ege, den første rekonstruktion af et af Skuldelev skibene, gik i 2016 på pension efter over 30 år på museet, og derfor byggede museets bådeværftet endnu en rekonstruktion af det kendte Skuldelev 3-skib.

Skibet stod færdigt i 2022 og blev navngivet Estrid Byrding. Udover at være det første skib, der blev rekonstrueret for anden gang, var det også særligt, idét Roar Eges ikoniske uldsejl gik i arv til Estrid Byrding.
Med hjælp fra sejlmagerfirmaet, Sejlmager Hansens Efterfølger, blev det store uldsejl gennemgået og klargjort til igen at fremdrive skibe på de danske farvande.

Lav en taske af hørdug og pynt den med et vikingemønster

I weekenden kan du selv prøve kræfter med den ældgamle sejlmagerkunst, når sejlmageren Helle Barner Jespersen fra Sejlmager Hansens Efterfølger afholder workshop ved Vikingeskibsmuseets bådeværft på Museumsøen fredag og lørdag.

Her kan børn og voksne sy tasker af hørduge, med tovværkshank, lære at sy rundsøm med hampegarn og pryde taskerne med vikingemønstre, der trykkes på med farverig tekstilmaling. Når I er færdig med de fine tasker, kan I tage dem med hjem og pryde gader og stræder med en rustik, hjemmelavet vikingetaske.

Imellem workshops kan I også se med, når sejlmager Helle Barner Jespersen arbejder med at forstærke vikingeskibet Estrid Byrdings uldsejl. Helle er i gang med at sy ekstra sømme i det 38 år gamle, genbrugte uldsejl.

Fakta om sejlmagerens besøg

Sejlmageren besøger museet i weekenden den 25. og 26. maj og workshoppen finder sted kl.13.30 begge dage. Sejlmageren besøger museet igen udvalgte dage i juni, juli og august.

Gennem hele sommeren får vi besøg af forskellige håndværkere på Vikingeskibsmuseets bådeværft.

Se hvilke dage håndværkerne besøger Vikingeskibsmuseet

Vidste du, at..?

Skibet Roar Ege blev søsat i 1984 med en foreløbig forsøgsrig med tovværk af hamp og et sejl af hørdug – to materialer, der fandtes i vikingetiden. Hen ad vejen ville man afprøve en række andre rigmaterialer, heriblandt hvalrosreb og et sejl af uldstof. Uldsejlet blev taget i brug i efteråret 1985 og er det selv samme, der i dag pryder Estrid Byrding skibet.

Det håndslåede tovværk og det håndvævede uldsejl tog 5.000 timer at producere.

Der er så meget mere at udforske på Vikingeskibsmuseet!

Gå med på museets daglige rundvisninger
På rundvisningerne kan du fordybe dig i historien bag de berømte Skuldelevskibe eller følge med i processen, når de dygtige bådebyggere skaber reskonstruktioner af vikingeskibe.

Besøg bådeværftet og byg din egen mini-båd på Muesumsøen
Her kan børn bygge deres egne mini-vikingeskibe, mens museets bådebyggere arbejder på rekonstruktionen af Skuldelev 5-skibet lige ved siden af.

Udforsk Marinarkæologernes Værksted på Museumsøen
Lær alt om arkæologernes arbejde med at udforske de skjulte skatte på den danske havbund. Få indsigt i alt fra dykkerundersøgelser til avancerede 3D-scannere.

Sejl ud med de nordiske træbåde på fjorden
Hver dag kan du stige ombord på de traditionelle, nordiske træbåde, hvor du kan blive klogere på kunsten at sejle med årer og råsejl. Museet tilbyder også aftensejladser, dagskurser og gruppesejladser.

Oprettet af Carla Kjeldgaard Clausen