Konserveringen er nu indledt på Nationalmuseets Bevaringsafdeling i Brede, og mens vi venter på, at skibstømmeret kommer ud af konservering igen i en stabil tilstand, kan vi arbejde videre med udforskningen af skibet ved hjælp af de detaljerede 3D-modeller af dels vraget i sin helhed og dels de enkelte dele.
Visse resultater er dog allerede klarlagt under dette arbejde: Det ligger fast, at skibet med overvejende sandsynlighed er bygget ca. 1250-55, hvorimod det er mindre klart, hvorfra det anvendte tømmer kommer. En enkelt planke peger tydeligt på at være fældet i det sydjyske område, hvorimod andre lige så godt kan være fra det østdanske område.
Det er også klart, at skibet trods klare spor af løbende vedligehold ikke i sin levetid har lidt større skader; i hvert fald ikke på det her bevarede parti - dog med undtagelse af en reparation udført allerede under skibets bygning. Det er klinkbygget på traditionel nordisk facon, men alligevel tætnet med kalfatringslister og -kramper, hvilket traditionelt anses for en mere kontinentaleuropæisk byggemåde. Selvom kun skibets bund er bevaret, er det alligevel muligt at pege på en klar parallel, der - trods dets lidt mindre størrelse - deler samme proportioner og visse konstruktionsdetaljer, nemlig det såkaldte Fynd I fra Slottsfjärden i Kalmars havn, udgravet af Harald Åkerlund i 1930erne.
I vore nyeste korte film giver vi et indblik i laboratoriearbejdet, som skal til, inden skibsdelene kan konserveres, og udforskningen af skibet for alvor kan begynde.
» <link internal-link internal link in current>Se filmen her..