Online-undervisning live fra Vikingeskibshallen er en succes

Vikingeskibsmuseet tilbyder online undervisningsforløb - 'live' fra museet - til grundskoler. Forløbene tilrettes alt efter fag og niveau, og undervisningen foregår via Microsoft Teams. Foto: Jacob N. Andreassen
Udgivet 03/02-2021

Vikingeskibsmuseet i Roskilde er lukket på grund af Coronarestriktionerne. Men der er alligevel liv på museet, hvor skoleelever får live online-undervisning direkte fra Vikingeskibshallen. Eleverne er med via Microsoft Teams, og museets underviser udnytter teknikken til at lade eleverne komme helt tæt vikingeskibene.

Vikingeskibsmuseets skoletjeneste tilbyder online undervisningsforløb for grundskolen, så det - trods nedlukningen - alligevel er muligt at opleve vikingeskibene. Eleverne kommer med underviseren rundt blandt de fem originale skibe og hører om vikingetidens skibsbygning, kongemagt, handel og togter. 

Undervisningsforløbet er blevet testet af skoleklasser fra Roskilde, så teknikken spiller og eleverne kan deltage aktivt. og nu er forløbet klar til for alvor at blive rullet ud til de danske skoleklasser.

Elever kommer med 'indenfor'

Kl. er blevet 10, og nu er det tid til at en ny klasse skal med 'indenfor' i Vikingeskibshallen.

Timen starter, og eleverne begynder så småt begyndte at logge ind.
Da de ser de en fremmed i deres Microsoft Teams-rum, spørger en af eleverne: ”Hvem er du? Skal du bortføre os?”
Det er underviseren fra Vikingeskibsmuseet, Silas Tavs Ravn, som eleven har spottet på skærmen.
Silas svarer: ”Nej, det er lidt svært igennem en skærm", og forklarer, at han skal fortælle dem om vikingeskibene og vikingetiden.

Silas indleder undervisningen med at fortælle om vikingerne: Hvem var de? Hvornår levede de? Og om, hvordan man fandt de berømte vikingeskibe, der er udstillet i Vikingeskibshallen.
Eleverne er straks med og viser stor interesse fra start, det er tydeligt, at de gerne vil deltage med deres viden om vikingerne. 

Eleverne stiller spørgsmål og er fantastisk gode til at slå mikrofonenerne til og fra, og svare på spørgsmål og række de virtuelle hænder op, når de har noget at bidrage med

Virtuel undervisning kan også være dialogbaseret

Med kameraet kan Silas vise eleverne de udstillede vikingeskibe samtidig med, at han på sin bærbare computer kan holde øje med elevernes virtuelle hænder, der viser, at de gerne vil svare på et spørgsmål eller har spørgsmål til det, de ser på skærmen.
Undervisningen er dialogbaseret og ikke en rundvisning i almindelig forstand.
Det er derfor vigtigt, at ikke bare eleverne kan se Silas, men også at han kan se dem, på sammen måde, som når eleverne fysisk er til stede på Vikingeskibsmuseet.

"Var vikingerne fulde hele tiden?"

Sammen går Silas og klassen gennem udstillingshallen, mens de taler om de fem vikingeskibe. Undervisningen får elevernes tanker til at kredse om vikingernes hverdag. En af eleverne har et spørgsmål:

”Var vikingerne ikke virkelige fulde hele tiden?”

Silas: ”Nej, det tror jeg ikke de var. Hvorfor tror du det?"

Elev: ”Fordi de drak meget mjød.”

Silas forklarer, at vikingerne drak mjød eller øl, fordi drikkevandet, måske ikke altid smagte godt. Så mjød og øl smagte bedre - og alkoholprocenten var ikke så høj - så selv børn kunne drikke det.

Eleverne tør fortælle - også digitalt

Turen rundt i museet fortsætter, og Silas tager klassen med hen til en opstilling af vikingetidens handelsvarer. Her sætter han sig ned og viser eleverne tingene helt tæt på, så eleverne kan få alle detaljer med.

De taler om, hvad vikingerne handlede med af værdifulde ting fra Skandinavien.
”Hvad tror I den her er lavet af?” Spørger Silas, og viser en figur frem på elevernes skærme.
Der bliver lystigt gættet, på om figuren mon er lavet af marmor, sølv, træ, ler eller måske tand fra en ko eller gris.

Trods mange gode bud, er eleverne endnu ikke kommet frem til det rigtige svar, da en af eleverne udbryder: ”Det er da en stødtand fra en hvalros!”
Og nu er det ham, der fortæller klassen, at han ved, at hvalrostænder var en værdifuld vare at tage med på togt i vikingetiden.

Online undervisningen kan noget andet

Onlineundervisningen bliver aldrig til den samme oplevelse, som når klassen er fysisk til stede på museet. Der er ikke mulighed for at røre og fornemme stemningen af at stå blandt de 1000 år gamle skibe, når undervisningen er online.

Men onlineundervisningen byder på noget andet. Her får underviseren mulighed for at vise særlige detaljer på skibene ved at styre elevernes blik hen mod lige netop det, han vil fremhæve.

Faktisk kommer eleverne endnu tættere på skibene, end man kan komme i virkeligheden. Underviseren tager – helt uden risiko for skader på de uvurderlige skibe - eleverne med ind bag afspærringerne, så tæt, at fortidens hugspor bliver så tydelige, at man næsten fornemmer den hule lyd af øksen mod egetømmeret.

Ikke en erstatning, men et nyt tilbud

De første undervisningsforløb har vist, at eleverne synes om konceptet. Det er imponerende, hvor godt børnene holder koncentrationen og deltager aktivt gennem hele forløbet.
Eleverne i testforløbene har efterfølgende givet udtryk for, at undervisningen via Teams har været både god, spændende og lærerig.

Teams er blevet en stor del af elevernes og lærernes hverdag, og de er derfor helt fortrolige med at bruge det. Eleverne har nu - efter mange måneder med onlineundervisning - vænnet sig til det tekniske.
Så at få undervisning fra vikingeskibsmuseet online skræmmer dem bestemte ikke.

”Det er tydeligt, at hjemmeskolingen har gjort sit til, at eleverne er blevet hærdede Teams brugere. De rækker hjemmevant en virtuel hånd op, hvis de har spørgsmål, og er gode til at holde fokus”, fortæller Silas Tavs Ravn efter afslutningen af undervisningsforløbet. ”Eleverne vil meget gerne lære og stille spørgsmål til det, som bliver fortalt”.

Denne form for undervisning var ikke på samme måde en mulighed tilbage i foråret 2020, fordi eleverne og lærerne dengang ikke havde samme erfaring med onlineundervisning, som de har nu, næsten et år efter den første nedlukning. Og det er en mulighed, som er værd at udnytte. Undervisningen via skærmen giver eleverne mulighed for at komme ud på tur, få nye indtryk og møde andre fagligheder. i en tid, hvor museerne er lukkede.

Nemmere adgang til museet for alle

Når skolerne igen åbner for alle elever, er det planen, at langdistance undervisningen fortsat skal være et tilbud fra Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet.

Online forløb giver mulighed for, at skoler, der ligger langt væk fra Roskilde, kan besøge Vikingeskibsmuseet uden den lange tansporttid.

Forløbet er tilrettelagt, så eleverne kan logge på hjemmefra, fra deres egen computer, eller at undervisningen kan foregå i klasselokalet på et smartboard/storskærm istedet.

Fakta om online undervisning 'live' fra Vikingeskibsmuseet

Vikingeskibsmuseet tilbyder online undervisningsforløb - 'live' fra museet - til grundskoler.
Forløbene tilrettes alt efter fag og niveau, og undervisningen foregår via Microsoft Teams.

Eleverne kan logge på hjemmefra, fra deres egen computer, eller undervisningen kan foregå i klasselokalet på et smartboard/storskærm istedet.

Undervisningsforløbene tager udgangspunkt i en rundvisning i Vikingeskibshallen. Mens vi bevæger os rundt på museet, fortæller vi de spændende historier om vikingernes skibsbygning, kongemagten, håndværk og krig. Vores underviser tager jer med helt tæt på skibene, på en måde, der ikke kan lade sig gøre ved et fysisk besøg.

Undervisningen tilrettelægges, som en dialog med eleverne, og differentieres med udgangspunkt i klassetrin.

Varighed: 1 time
For hvem: Grundskolen, 0-9 klasse, niveau efter klassetrin
Hvor: Foregår på Microsoft Teams 
Bookning: Kontakt Vikingeskibsmuseet på booking(a)vikingeskibsmuseet.dk eller 46 300 253 (hverdage 10-14)


Oprettet af Lærke Søgård