Oplev vikingernes maritime verden sammen med din skoleklasse

Udgivet 14/08-2024

Tag klassen med på en rejse tilbage i historien. Vikingeskibsmuseet tilbyder en række engagerende og lærerige undervisningsforløb, hvor elever på alle klassetrin kan dykke ned i vikingernes verden og opdage vores fælles maritime kulturarv.

På Vikingeskibsmuseet kan I fordybe jer i historie og maritime håndværk. Når I besøger museet med jeres klasse, kan I endda deltage i særligt tilrettelagte undervisningsforløb, hvor eleverne i fællesskab udforsker vores fælles maritime kulturarv gennem involverende undervisning, håndværk og leg.

Museet ligger smukt ned til Roskilde Fjord, og i sommerhalvåret foregår det meste af undervisningen udendørs i frisk luft.

Styrke og samarbejde

Et af Skoletjenestens mest populære sommerforløb, 'Vikingelege: Bevægelse og Taktik', kræver netop masser af plads at boltre sig på, for her skal eleverne lege sig til viden om fortidens mennesker.

Eleverne afprøver seks forskellige lege, der involverer bevægelse og fysisk aktivitet. Legene, der alle har rødder i vikingetiden og den tidlige middelalder, er genskabt på baggrund af skriftlige kilder og arkæologiske fund fra perioden. Hver leg er nøje udvalgt for at give eleverne et unikt indblik i fortiden og vise, hvordan leg var en del af hverdagen.

Undervisningsforløbet giver eleverne en praktisk forståelse af, at leg var en vigtig del af livet i vikingetiden, men også, at leg dengang ikke blot var til lyst.

Forløbet gør historien levende og nærværende gennem sjove og udfordrende aktiviteter, som styrker elevernes motoriske færdigheder og viser, hvor vigtigt samarbejde er, for at vi kan lykkes. Det gør eleverne i stand til erkende, at lege stadig er en væsentlig kilde til læring og fællesskab.

Vikingerne omtalte fysiske lege som íþrótt, et oldnordisk ord, der på nudansk hedder idræt. Man ved ikke præcist, hvordan ordet er opstået, men det er afledt af det nørrøne ord þróttr, der betyder 'styrke' eller 'udholdenhed'.
Gennem legene styrkede man kroppen samtidig med, at man udviklede sin taktiske sans og sine samarbejdsevner.

Skoletjenesten har forløb til alle klassetrin

I kan finde de mange forskellige undervisningsforløb under Skoletjenesten på museets hjemmeside, hvor I også kan læse om sejladser i museets nordiske både og håndværksaktiviteter.

Sommerferien er (endelig) slut

Det mærkes tydeligt på Vikingeskibsmuseet, at skolesommerferien er ovre, og eleverne er tilbage i skole. Det er nemlig højsæson for skolebesøg på museet, og der er ikke noget så skønt, som en bådfuld glade elever, der taktfast ror ind i Museumshavnen efter et par timer til 'søs'.

Eleverne leger vikingelege, hugger med økser og laver tovværk af lindebast. Nogle skoler booker en hel dag, så eleverne både kan nå at sejle og deltage i værkstederne, men andre vælger at 'nøjes' med et enkelt undervisningsforløb.

Hele årgangen tog på museum

Denne uge fik vi besøg af hele 6. årgang fra Østervangsskolen i Roskilde. I mindre grupper nåede de i løbet af dagen igennem flere undervisningsforløb.

Et hold kløvede egetømmer og bearbejdede en vikingeskibsdel ud af det friske træ, mens andre - lidt forsigtigt og famlende - roede ud af havnen. Ude på fjorden kom sejlene op på de færøske både, og efter en frisk sejltur med masser af manøvrer, var samarbejdet kommet helt på plads, så årerne fulgtes ad i perfekt takt på vej retur til havnen.

I land ventede flere udfordringer: Kan vi lave tovværk, som man gjorde i vikingetiden? Og hvad er lindebast? Der blev også tid til en tur i langskibet Havhingsten og til slut blev der leget vikingelege til stor morskab for både elever og tilskuere.

Tag klassen med på museum

Hvis I også har fået lyst til at besøge Vikingeskibsmuseets Skoletjeneste, så skal I starte jeres skolebesøg ved at udfylde vores online forespørgselsformular. Her udfylder I alle relevante oplysninger om klassen og angiver, hvilke datoer I ønsker undervisning.

Skoletjenesten underviser alle hverdage året rundt.
Sejladser er dog kun fra maj til september, og vi har stort set udsolgt af alle skolesejladser i 2024. Men der er åbent for bookinger i 2025.

Tryk her for at komme til forespørgsselsformularen