Vikingeskibshallens største skibe bliver scannet digitalt

Det store langskib Skuldelev 2, copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Det store langskib fra vikingetiden Skuldelev 2 bliver scannet digitalt i uge 41.
Udgivet 01/10-2024

Vikingeskibshallens to største skibe Skuldelev 1 og Skuldelev 2 skal nu scannes. Scanningerne er en vigtig forberedelse til vikingeskibenes rejse til den nye udstillingsbygning i sikkerhed fra havets kræfter.

Vikingeskibsmuseet tager et vigtigt skridt for at sikre vikingeskibene mod de klimaforandringer, der de kommende årtier vil udfordre den nuværende udstillingsbygning på kanten af Roskilde Fjord.

Om få år skal alle fem vikingeskibe flyttes til en ny udstillingsbygning i sikkerhed for stormflod og voldsomt vejr, og i den forbindelse skal skibene scannes digitalt.

"Scanningerne vil blive brugt af et smedefirma, som så vil bygge stativer til hvert enkelt skib, så de kan blive flyttet som hele enheder. Det her er første del af processen med at flytte Skuldelev-skibene til deres nye hjem i et nyt museum i sikkerhed for havets kræfter og klimaforandringer,” fortæller Tom Nicolajsen, der er projektleder for scanningerne af alle fem Skuldelev-skibe, som står udstillet i Vikingeskibshallen.

I uge 41 bliver det store langskib Skuldelev 2 scannet og i uge 44 vil det 1000 år gamle tømmer fra fragtsskibet Skuldelev 1 bliver registreret digitalt på samme vis.

Tidligere på året blev de to vikingeskibe udstillet tættest på fjorden scannet.

Fakta om flytning af skibene og scanningerne

- Vikingeskibene skal flyttes i stativer af metal til det nye museum i 2028

- I juni 2023 udførte Vikingeskibsmuseet et succesfuldt prøveløft af Skuldelev 6 ved denne metode

- I foråret 2024, blev Skuldelev 3 og Skuldelev 5 scannet

- Skuldelev 2 bliver scannet i uge 41

- Skuldelev 1 bliver scannet i uge 43

- Der er endnu ingen dato for scanningen af Skuldelev 6

- De digitale scanninger af skibene bliver foretaget af firmaet Zebicon

Grundigt og forsigtigt arbejde

De to vikingeskibe, som skal scannes denne gang, er de to største i Vikingeskibsmuseets samling. Det er samme teknik, der bliver brugt, uanset hvor stort skibet er, men forarbejdet og scanningerne tager længere tid ved de store skibe.

Tom Nicolajsen forventer, at hver af de to scanninger tager en uge, og gæster på museet er velkomne til at følge med i scanningsarbejdet.

"Som gæst vil man kunne se folkene fra scanningsfirmaet ligge under skibene og gå tæt langs skibssiderne med deres digitale udstyr. Scanneren skal også ind over skibenes sider, så de indvendige dele kan blive scannet. Det er yderst professionelle, grundige og forsigtige fagfolk, som har scannet andre vigtige kulturgenstande, så skibene kommer ikke til at lide nogen overlast under arbejdet," fortæller Tom.

Arbejdet kommer til at foregå i museets åbningstid, og selvom skibene bliver scannet, kan gæster sagtens se skibene og følge med i arbejdet.

Indfanger vikingeskibenes detaljer

Scanningsarbejdet udføres af firmaet Zebicon, der er førende i Danmark på området, og blandt andet også har scannet Jellingstenen.

Rundt om skibene lægges faste plader ud, så scanneren kan trilles på et stativ hele vejen rundt om skibet både indvendigt, under og udenpå. Lige så langsomt vil scanneren indfange alle detaljer i skibstømmerets overflade.

Den scanner, som Zebicon bruger til opgaven, er en såkaldt 3D-light-scanner, der gør det muligt at opfange selv små og fine detaljer på skibet.

De to skibe vil blive rengjort af konservatorer fra Nationalmuseet fredag den 4. oktober. De skal støvsuge skibene, så scanningerne af vikingeskibene bliver helt præcise uden forstyrrelser af støv på træplankerne.

Scanningerne kan give ny viden til forskning

De digitale scanninger af Skuldelevskibene fra vikingetiden er ikke kun nødvendige i forhold til den kommende flytning til et nyt Vikingeskibsmuseum.

"3D-scanningerne bliver også en essentiel del af museets arbejde med at bevare vikingeskibene. Ved at skabe en digital kopi sikrer vi, at skibene forbliver en del af vores kulturarv. Scanningerne kan bruges til fremtidige restaureringer, forskning og give os et mere detaljeret udgangspunkt for nye rekonstruktioner af skibene fremadrettet," fortæller samlingsansvarlig på Vikingeskibsmuseet, Anne C. Sørensen.

Da skibene blev hentet op af Roskilde Fjord i 1962, fandtes der ikke 3D-scannere til at dokumentere skibsdelene. I årene 1962-1967 blev hver af Skuldelevskibenes enkelte dele derfor opmålt og aftegnet manuelt. Tegneren anbragte hver skibsdel under en glasplade med gennemsigtig folie henover og aftegnede alle linjer og detaljer i fuld størrelse.

"I dag er folietegningerne fra 1960’erne stadig den mest nøjagtige dokumentation, vi har af Skuldelevskibene for eftertiden. Derfor er scanningerne en rigtig god mulighed for at bevare vikingeskibene på en ny måde," forklarer Anne videre.