Se et krigsskib fra vikingetiden blive bygget i efterårsferien

Skuldelev 5 byggeriet. Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Bådebyggerne har i år hugget egetræ til planker og sammenklinket skibets nederste del op til tredje bordgang (skibets rækker af planker).
2024-09-25

På bådeværftet lægger de i øjeblikket sidste hånd på Skuldelev 5 byggeriet for i år. Når bådebyggerne fortsætter byggeriet igen til sommer 2025, begynder de på den særlige del af skibet, hvor der er brugt genbrugstømmer.

Når vejret begynder at blive køligere, bliver det udendørs byggeri af Skuldelev 5 på værftspladsen dækket over og sat på pause.

Efterårsferien er dermed den sidste uge i år, hvor bådebyggerne dedikerer deres arbejde til at genskabe krigsskibet fra vikingetiden. 

Bådebyggerne arbejder på skibets bundstokke, som er de nederste elementer i skibets tværgående spanter, der udgør skibets 'ribben'.

Du kan møde bådebyggerne fordybet i arbejdet med at genskabe krigsskibet fra vikingetiden hver dag indtil slutningen af efterårsferien i uge 42.

Et krigsskib fra en kompleks politisk periode

Det originale skibsfund Skuldelev 5 blev bygget omkring år 1030. Krigsskibet er derfor fra en periode i den skandinaviske vikingetid, hvor de store plyndringstogterne havde udviklet sig til noget meget mere komplekst.

Krigsskibene blev på dette tidspunkt ikke bare brugt af hedenske søfarere fra Norden til at hærge Nordvesteuropas kyster. Med deres avancerede maritime teknologi indtog skandinaverne nu for alvor en plads på Europas politiske scene.

De voldsomme plyndringstogter er på dette tidspunkt blevet til deciderede erobringer, organiserede bosættelser og krigsflåder, men også til handelsnetværk, imperier og kristne kongeriger.

Se et krigsskib fra vikingetiden blive genskabt
Hver dag indtil 20. oktober
Mød bådebyggerne på værftspladsen, hvor de bygger på genskabelsen af Skuldelev 5.

En rekonstruktion af et vikingeskib i fuld skala

Skuldelev 5 er et krigsskib fra den sene vikingetid, der blev udgravet sammen med de øvrige fire Skuldelevskibe i 1962, og som i dag er selve hjertet af Vikingeskibsmuseets arkæologiske udstilling.

Til og med efterårsferien er det sidste chance i år, for at opleve hvordan museet arbejder med det eksperimentalarkæologisk projekt - en fuldskala rekonstruktion af Skuldelev 5.

Skuldelev 5 var et af vikingetidens mindre krigsskibe – med sine 17 meter er den nærmest en lilleput i forhold til det 30 meter lange skib Havhingsten fra Glendalough, der er en rekonstruktion af Skuldelev 2 langskibet.

I denne uge kan du stadig nå at tage med på en af to daglige rundvisninger på værftet klokken 12.00 og 14.30. Rundvisningen foregår på engelsk, og her vil guiden fortælle om museets mangeårige erfaringer med at rekonstruere vikingeskibe og vise noget af det særlige værktøj, bådebyggerne bruger til arbejdet. Du vil også blive præsenteret for bådebyggerne, der kan fortælle om det igangværende arbejde med at genskabe krigsskibet Skuldelev 5.

Hvorfor bygger vi Skuldelev 5 igen?

Museet søsatte den første rekonstruktion af Skuldelev 5, Helge Ask, tilbage i 1991. Skibet kendes let på sine røde- og gulstribede skibssider og flotte dragehoved.

I 2022 begyndte museet at bygge på en ny rekonstruktion af Skuldelev 5. Der er flere årsager til, at vi bygger endnu en rekonstruktion af det samme skibsfund.

For det første, nærmer Helge Ask sig sin pensionsalder, så der går ikke mange år, før skibet skal sættes på land.

Derudover har vi i løbet af de seneste 30 år gennemført talrige byggeprojekter på museets bådeværft. Derigennem har vi opbygget solid erfaring med rekonstruktioner af arkæologiske skibsfund. Rent forskningsmæssigt giver det derfor rigtig god mening at genfortolke det originale skibsfund.

Den vigtigste grund til at bygge en rekonstruktion af Skuldelev 5-skibet igen, det er de mange ubesvarede spørgsmål, som vi stadig står med. Både om skibets konstruktion og om brugen af det originale skib tilbage i vikingetiden.
Den bedste måde at udforske disse spørgsmål er ved at bygge, sejle og teste en ny fuldskala rekonstruktion som en del af et eksperimentalarkæologisk projekt.

Genbrugt tømmer skaber debat

Når bådebyggerne næste sommer bygger videre på det lille krigsskib, så er de nået til et ret interessant sted i byggeprocessen, nemlig den fjerde bordgang (rækken af sammenklinkede planker).

Fjerde bordgang markerer nemlig overgangen fra den relativt standardiserede tilgang til bådebygning, som ses i bunden af det oprindelige Skuldelev 5 skib (egetræsplanker og elegant formede bundstokke) til det udtryk, der ses højere oppe i skibet.

Fjerde bordgang på det originale Skuldelev 5-skib består hovedsageligt af egeplanker, men indeholder også to planker af fyrretræ. Femte til syvende bordgang består af både nyt og genbrugt skibstømmer, og her ses planker af fyrretræ og ask, der oprindeligt har været del af andre skibe og senere er genanvendt på Skuldelev 5.

Genbrug af tømmer kendes fra andre samtidige arkæologiske skibsfund, men slet ikke i samme omfang, som det ses på Skuldelev 5. Det store omfang af genbrugt tømmer er en stadig kilde til diskussion og debat blandt forskere og bådebygger på museet.

De debatter komme vi til at dykke meget mere ned, når næste del af byggeriet går igang igen til maj 2025. 

» Læs mere om byggeriet af en ny rekonstruktion af krigsskibet Skuldelev 5 her...