Se med når godt samarbejde og rå muskelkraft får vikingeskibene på land

Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Her bruges rå muskelkræft til at trække de store skibe på land.
Udgivet 18/10-2024

Sejladssæsonen er slut for 2024, og det betyder, at skibene skal på land for vinteren. Lørdag den 26. oktober bliver der travlt på museet.

Bådelaugene tager traditionen tro skibene på land – herunder også det 30 meter lange krigsskib Havhingsten fra Glendalough, som er en rekonstruktion af vikingeskibet Skuldelev 2.

Vindene bliver 'uglade'

Om efteråret vendte vikingerne hjem fra togter, skibene blev trukket på land og gjort klar til den lange, kolde vinter. Ifølge vikingernes myter måtte man ikke sejle på åbent hav om vinteren, fordi vindene blev 'uglade' i efteråret. Skibene skulle derfor trækkes på land.
I håndskriftet Kongespejlet (Konnungs Skuggsjá) fra ca. 1230 kan man blandt andet læse, at man ikke må sejle havsejlads sent på efteråret:

"På den tid, da 16. oktober går ind, begynder østenvinden at blive uglad, fordi han føler sig sat fra bestillingen og hans hovedpryd, guldkronen, er taget fra ham. Derpå sætter han en skydækket hat på sit hoved og puster tungt i stor vrede..."

Vikingerne sejlede kun 'lande imellem' – det vil sige på åbent hav – i den tid, hvor vindene holdt fred. Derfor lå skibene på land fra oktober og frem til foråret.

Skibene på land i nutiden

Vi følger på en måde også det gamle håndskrift om, at vindene bliver ’uglade’, for vi tager også skibene på land om efteråret, fordi vejret bliver koldere og mere blæsende.

Det kræver mange mennesker og et godt samarbejde, når museets skibe skal på land for vinteren. Heldigvis har museets dygtige bådelaugsmedlemmer disse kvaliteter i rigt mål. Igen i år stiller mange ivrige hænder op, når bådelaugene traditionen tro skal trække de mange skibe på land. Med godt humør, tæt samarbejde og præcise kommandoveje bliver museets flåde af rekonstruerede vikingeskibe og andre nordiske træbåde trukket sikkert på land for vinteren.

Det er et imponerende syn at se de store skibe blive trukket på land. Når skibene står pænt på række på græsset foran museet, kan man komme tæt på og se detaljerne i træet.

I løbet af vinteren vil bådelaugene udføre små reparationer på bådene og sørge for deres vedligeholdelse, så de er klar til endnu en sejladssæson i 2025.

Fakta:
Vikingeskibene trækkes op af vandet lørdag den 26. oktober fra kl. 10-16.

Havhingsten trækkes på land ca. kl. 13.00

Skibet Ottar kommer først på land i næste uge, men bådelaugsmedlemmerne fjerner flere tons sten fra skibets balast den 26. oktober.

Alle kan se med når optagningen sker.

Det er medlemmer af bådelaugene samt enkelte medarbejdere på museet, der står for at tage skibene op.

Enkelte af de mindre både, er blevet taget på land, men det er de størrer skibe, som trækkes på land lørdag den 26. oktober.