I første weekend af juni afholdt Vikingeskibsmuseet i Roskilde en stor evakueringsøvelse for besætningen om bord på Havhingsten fra Glendalough. Øvelsen foregik på Roskilde Fjord om lørdagen og kom søndag til at involvere en redningshelikopter fra Flyvertaktisk Kommando.
Lørdag mødtes skibets kernebesætning på Vikingeskibsmuseet klokken 08:30 for sammen med sikkerhedsinstruktør Jan Larsen at gennemgå de sidste detaljer. Og klokken 09:00 samledes hele besætningen for at gøre skib og mandskab klar til eftermiddagens øvelse.
Evakueringsøvelsen går ud på at forberede besætningen på de rutiner, som træder i kraft, hvis det værst tænkelige skulle ske; et havari eller forlis som gør det tvingende nødvendigt at forlade skibet.
To øvelser om lørdagen
Dagens første øvelse gik ud på at træne en såkaldt ’tørskoet evakuering’. Det vil praksis sige en evakuering, hvor der er tid til i nogenlunde ro og mag at gøre redningsflåderne parate til evakuering og gå direkte fra Havhingsten over i flåderne. Det kan for eksempel blive tilfældet, hvis skibet springer læk og det viser sig at være umuligt at holde vandet ude. Under sådanne forhold forlades skibet til læ side – altså den side af skibet som ligger i læ for vinden.
Dagens anden øvelse gik ud på at forlade skibet i al hast. Det kan for eksempel ske, hvis skibet bliver ramt af en stor bølge og omgående går ned. Under sådanne forhold handler det først og fremmest om at komme ud af skibet og søge væk fra det hurtigst muligt for ikke at blive trukket ned af sejl, tovværk og skib. Samtidig skal gasterne dog ikke længere væk fra skibet end at de hurtigt kan søge sammen i kæder og søge mod redningsflåderne.
Begge øvelser forløb tilfredsstillende, men der er også høstet erfaringer til de sidste vigtige justeringer af evakueringsplanen – den mappe som beskriver sikkerhedsprocedurerne, også kaldet sikkerhedsruller, om bord på Havhingsten. En af erfaringerne er, at redningsflåderne er vanskelige at hive frem i en fart, når de skal kastes overbord – derfor overvejer kernebesætningen nu, om det er muligt med et stykke tov under flåderne at få dem ud af deres faste plads på skibet og ud over skibssiden.
En anden erfaring er, at en og kun en person skal have ansvaret for at holde fast i tovet til flåderne, så de ikke driver væk fra Havhingsten under selve evakueringen.
Redningshelikopter om søndagen
Søndag stod alle fem rekonstruktioner af Skuldelev-vragene ud på Roskilde Fjord til et ’familieportræt’ i Yderbredningen – farvandet nord for Eskildsø.
Og lige som solen skinnede ned til de fem vikingeskibe, skinnede også heldet på Havhingsten og dens besætning. En af Søværnets redningshelikoptere var i området og besætningen om bord på Sikorsky-helikopteren benyttede lejligheden til at øve en evakuering.
Og det viste sig snart at være mere vanskeligt end man umiddelbart skulle tro. Ved første forsøg kom helikopteren ind fra læ siden, men piloten måtte opgive sit forehavende. Det stærke vindpres fra helikopterens rotor fik Havhingsten til at snurre rundt i urets retning, så det var umuligt for besætningen på helikopteren at fire en line ned til skibet.
Andet forsøg gik bedre: 10-15 besætningsmedlemmer om bord på havhingsten roede, så skibet havde en smule fart gennem vandet og dermed lå mere stabilt i vindpresset fra helikopteren. Og denne gang lykkedes det at få en line ned til skibet og at fire en redder og en læge fra helikopteren om bord på Havhingsten.
Da lægen og redderen var tilbage i helikopteren satte besætningen fra Havhingsten sejl og helikopterpiloten forsøgte denne gang at placere sig i luften direkte bag Havhingsten. Og til alles overraskelse viste det sig at være den bedste løsning. I modsætning til de to første forsøg lå Havhingsten denne gang helt stabilt. En vigtig erfaring at have gjort sig – både for helikopterbesætningen og for besætningen om bord på Havhingsten.
Sejladsen er ikke ufarlig
Havhingsten fra Glendalough er med sin længde på 30 meter verdens største rekonstruktion af vikingernes berømmede og berygtede krigsskibe. Vraget af det originale skib blev i 1962 udgravet på bunden af Roskilde Fjord. Analyser af vragdelene viste, at skibet oprindeligt blev bygget i Dublin i år 1042.
Søndag den 1. juli 2007 sejler Havhingsten fra Glendalough og den 65 mand store besætning på et syv uger langt togt fra Roskilde og tilbage til det oprindelige skibs hjemstavn - den irske hovedstad, Dublin. Formålet med forsøgsrejsen er at teste rekonstruktionens sødygtighed i de barske farvande, det originale skib blev bygget til at besejle. Ruten går tværs over Nordsøen, via Orkneyøerne ud i Atlanterhavet og videre sydpå gennem Det Irske Hav.
"Det er første gang i næsten 1.000 år, at et skib af denne type gør en rejse som denne. Med en besætning fra flere end 10 nationer verden over og med et budget på cirka 25 mio. kroner alene for togtet skriver forsøgssejladsen sig ind i den marinarkæologiske historie som et af de allerstørste nogensinde. Men sikkerheden går foran forsøget. Det er bestemt ikke ufarligt at sejle et åbent skib ud i de urolige farvande, vi skal igennem. Og i weekenden lægger vi sidste hånd på de rutiner, som skal sikre, at vi også kan klare os igennem den værste tænkelige krisesituation - at vi er nødt til at evakuere skibets besætning," fortæller projektleder Preben Rather Sørensen.
Weekendens to sejladser var sidste sejlads og samling for besætningen om bord på Havhingsten fra Glendalough inden skib og besætningen søndag den 1. juli 2007 sætter kurs mod Dublin.