Søndag den 1. juli sejler Havhingsten fra Glenadlough ud på sin 1000 sømil lange ekspedition – en rejse som ikke har været gjort i mindst 900 år.
Medier, befolkning og endda besætningsmedlemmer ombord på Havhingsten har hidtil haft den opfattelse, at Nordsøen ville være den mest udfordrende del af togtet. I virkeligheden kan det vise sig, at denne første fase er den nemmeste del. Hårdt vejr på åbent hav skal bestemt ikke undervurderes, men stærk strøm, voldsomt tidevand og ufordudsigeligt vejr, tæt på uvejsomme og klippefyldte kyster, indeholder endnu større udfordringer for et åbens sejlskib som Havhingsten.
Når Havhingsten ankommer til kysten i Nordskotland, sejler den ind i nogle af de farligste farvande i Europa – og noget af det mest udfordrende i verden.
For at fastholde sikkerheden på højeste niveau har Vikingeskibsmuseet i Roskilde engageret Seatrek Training fra Ardirishaig, Argyll.
“Formentlig vil vi møde Havhingsten på Orkney Øerne. Her vil vi med ‘Island Fox’, en Nelson 45 to-motors motorbåd, følge Havhingsten på den anden del af togtet. Nelson er kendt for sine gode sejlegenskaber til havs og har en topfart på 20 knob,” fortæller Seatreks direktør John Robertson.
Vigtigt med lokalt kendskab
Vikingeskibsmuseet i Roskilde fik forbindelse til Seatrek Training gennem en lokal kontakt på Orkney Øerne. John og Lesley Robertsons indgående kendskab til det udfordrende farvand omkring den skotske kyst passede perfekt til de krav Havhingstens skipper Carsten Hvid stiller, selvom opgaven for Seatrek Training ligger langt fra de opgaver de normalt løser.
“Vi har arbejdet som supportskib tidligere, men aldrig over så stor en afstand som vi skal dække denne gang. ‘Island Fox’ vil fungere som redningsskib i tilfælde af at nogen falder overbord fra Havhingsten eller kommer alvorligt til skade. Også hvis Havhingsten kommer i vanskeligheder, vil følgeskibe være til stor hjælp. Endelig vil ‘Island Fox’ være kontaktled mellem Havhingsten og havne langs kysten, hvor Havhingsten kan lægge til,” forklarer John Robertson.
Hvis nogen bliver syge ombord på Havhingsten, vil ’Island Fox’ kunne fungere som et komfortabelt ophold for den syge og skibet vil hurtigt kunne bringe den syge til behandling i land.
Skibet vil medbringe ekstra medicinsk udstyr og proviant og endelig vil filmholdene fra Danmarks Radio og BBC bruge skibet som base i deres arbejde.
”Alt kan ske”
”Noget af det farvand som besætningen på Havhingsten skal passere er noget af det farligste i Europa. Der er adskillige områder, som er farligere end andre, men jeg vil betragte dem alle som udfordrende: Sejladsen fra Orkney til Cape Wrath, Cape Wrath gennem Minch, tidevandet rundt om Skye, Ardamurchan Point, strømmen omkring Corryvreckan og North Channel”.
“Et fint og ‘lykkeligt’ skib”
Søndag den 6. maj holdt Vikingeskibsmuseet en international pressekonference hvor omkring 40 medier fra Europa og Nordamerika deltog – blandt andet BBC og de nationale tv-stationer fra Irland og Danmark.
Blandt de særligt inviterede var John og Lesley Robertson.
“Da vi blev kontaktet første gang, syntes vi det var en fantastisk ekspedition at deltage i. Vores besøg I Roskilde var meget oplysende og vi fik svar på en lang række af vores spørgsmål. Museet og dets medarbejdere var venlige, hjælpsomme og entusiastiske omkring vores besøg,” fortæller John Robetson.
“Skibet i sig selv er jo smukt og et ‘lykkeligt’ skib – en kæmpe anerkendelse til bådebyggerne og alle de mennesker som har været involveret I bygningen af rekonstruktionen. Ved at snakke med besætningsmedlemmer og se dem arbejde, må man beundre deres entusiasme, og jeg kunne mærke at mange af dem virkelig forstod, hvad det betyder at befinde sig ombord på Havhingsten til havs”.
“Ekspeditionen må betragtes som noget af det største indenfor historie, bådebygning og sømandsskab i nyere tid. Og så giver det en indsigt i hvordan moderne mænd og kvinder håndterer mangel på privatliv og mangel på komfort. Vi glæder os til at være en del af dette og fungere som følgeskib,” slutter John Robertson.