BBC var der. Det samme var Danmarks Radio. Også den nationale tv-station i Irland, RTE, var på plads.
Historien om verdens største rekonstruktion af et vikingeskib – Havhingsten fra Glendalough – og skibets videnskabelige ekspedition over Nordsøen, nord om Skotland og videre til Dublin er en nyhed, som de seneste uger er gået verden rundt.
Sydafrika, Vietnam, Kina, Japan, Malaysia, Slovenien, Færøerne, Østrig, Polen og USA for blot at nævne 10 lande i en lang række.
I weekenden kom en lang række danske og internationale medier så til Vikingeskibsmuseet i Roskilde for at høre nærmere om det største eksperimental-arkæologiske projekt nogensinde.
Stor interesse i Irland
Flere irske medier – blandt andre RTE, Irish Times, History Ireland og Evening Herald – tog til Roskilde for at følge forberedelserne til det togt, som skal give svar på en lang række spørgsmål, som knytter sig til vikingernes imponerende krigsskibe; hvor manøvredygtige var skibene, hvor hurtigt kunne de krydse Nordsøen, hvilke logistiske udfordringer stod lederen af en flåde med for at holde de store besætninger fit for fight?
Interessen i Irland er stærkt tiltagende. Og af gode grunde. Havhingsten fra Glendalough er en rekonstruktion af et vikingeskib, som blev bygget i Dublin i 1042. Tre årtier senere endte det sine dage på bunden af Roskilde Fjord.
Forskning og moderne eventyr
”Interessen for projektet er enorm. Og spørgsmålene falder meget naturligt i to: Nogle spørgsmål går mest på selve sejladsen og den udfordring som de 65 besætningsmedlemmer står over for, når de gennem seks uger bliver udsat for vind og vejr i et åbent skib i de lunefulde farvande på skibets vej til Irland,” fortæller projektleder Preben Rather Sørensen.
”De andre spørgsmål går mere på det videnskabelige projekt i sig selv. Vi kan mærke en meget stor interesse for museets måde at forske og formidle på. Når vi vil vide, hvordan vikingerne byggede deres skibe – ja så bygger vi et. Og når vi vil vide, hvordan skibene kunne manøvrere rundt i vikingernes kolossalt udstrakte interesseområde – ja, så sejler vi ud og undersøger det,” forklarer Preben Rather Sørensen.
”Og så er der en fantastisk stor interesse for Havhingstens hjemmeside og den formidling af historie, marinarkæologi og skibsbygning, vi har planlagt skal gå hånd i hånd med aktuelle opdateringer af skibets position, fart og kurs sammen med daglige historier om livet om bord”.
Prisbelønnet magasin
Netop kombinationen af det moderne eventyr og den dybt seriøse forskning tiltrak sig i weekenden stor opmærksomhed fra blandt andre det britiske BBC og det prisbelønnede amerikanske magasin The Smithsonian.
”Den store udfordring i formidlingen af projektet lige nu er for os at navigere rundt i en historie, som det ene øjeblik handler om, hvordan gaster anno 2007 går på toilettet om bord på et skib som Havhingsten – og det næste øjeblik redegøre for det oprindelige skibs mulige rolle i forsøget på at besejre Wilhelm Erobreren i et af vikingetidens sidste store slag. Det er vanskeligt – men det er også fantastisk sjovt. Og det er først og fremmest utroligt motiverende at opleve interessen fra alle verdensdele,” slutter Preben Rather Sørensen.