Vær med til at fejre BørneBygden - Vikingeskibsmuseets nye vikingelandsby for børn.

BørneBygden er børnenes område på Vikingeskibsmuseet. Foto: Jacob N. Andreassen. Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Udgivet 30/05-2024

Lørdag den 15. juni inviterer vi børn og deres familier til snigpremiere i Vikingeskibsmuseets nye 'vikingelandsby' for børn, som åbner for offentligheden mandag den 17. juni.

Tag med til BørneBygden, et helt nyt område for børn i Vikingeskibshallen.

Her er det let at forestille sig en rejse tilbage i tiden, mere end 1000 år, til vikingetiden. Dengang boede folk ikke i store byer som i dag. I stedet boede de i små samfund, kaldet bygder.

I BørneBygden på Vikingeskibsmuseet er der plads til pilfingre, rollelege og til at eventyrlige historier kan folde sig ud.

Pak en kiste til handelsmanden, put dukkerne af træ i en dyne af gedeskind eller lav et festmåltid over ildstedet til dem, der kommer tilbage fra erobringstogtet.

Fejringen af Vikingeskibsmuseets nye børneunivers
Lørdag den 15. juni 14.00 - 16.00

14.00-14.10: Rød snor klippes af børn
14.10-14.30: Taler ved leder af Vikingeskibsmuseets Skoletjeneste og foreningen 'Vikingeskibsmuseets Venner'
14.30-16.00: Sæt fantasien fri og leg i vikingernes verden

BørneBygden ligger i Vikingeskibshallens underetage

Vikingerne på land

Selvom skibene er centrale for vores forestillinger om de mennesker, der levede i vikingetiden, så foregik rigtig meget af livet på land i bygderne.

Det var her børnene legede langs kysterne, i husene og hjalp til, hvor de kunne.

Det var her de løb rundt mellem benene på de håndværkere, som lavede reb, sejl, smedede sværd og huggede tømmer til skibsplanker.

Det var her familierne samledes om bålet og fortalte historier om rejser til fjerne kyster.

I BørneBygden får børnefamilier, skoleelever og dagsinstitutioner mulighed for at undersøge, lege og eksperimentere for at komme tættere på denne fjerne fortid.

Donation fra Vikingeskibsmuseets Venner

BørneBygden i Vikingeskibshallens underetage er blevet til virkelighed, fordi foreningen Vikingeskibsmuseets Venner har doneret en kvart million kroner til Vikingeskibsmuseet.

"Vi er dybt taknemmelige for den generøse donation fra Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner. Det styrker Vikingeskibsmuseet markant, at vi kan skabe et levende rum i Vikingeskibshallen, der henvender sig til børn. I rummet her kan de udforske vikingetiden og opleve kulturarv på en sanselig og legende måde," forklarer Tinna Damgård-Sørensen om beslutningen om at bruge donationen til at indrette et univers til børn på Vikingeskibsmuseet.

Tag med til BørneBygden på Vikingeskibsmuseet og lad dine børn, børnebørn og deres venner dykke ned i vikingetiden på egne præmisser.

Børneuniverset er støttet af: Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner

Design og produktion: Børneuniverset er udviklet i et samarbejde mellem Kurtzweil og Vikingeskibsmuseet. En stor del af BørneBygden er skabt og produceret af genbrugsmaterialer.

Brugerinddragelse: Børn fra Margretheskolen i Roskilde og Væksthuset Tingbjerg i Brønshøj-Husum har givet deres perspektiver på børneuniverset.

Fremstilling af reb: FGU Roskilde

Tryk: Riff Skilte Aps