Vikingeskibsmuseet flytter undervisning ud i skoven

Børnene lære hvordan vikingerne brugte økser
Udgivet 17/05-2024

Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet tester et nyt undervisningsforløb, som binder skoven og havet sammen med byggeriet af en ny Skuldelev 5 rekonstruktion.

Følelsen af øksens vægt tynger de små børnearme ned.

Selvom det er første gang mange af eleverne fra Margretheskolen i Gundsømagle holder en økse i deres hænder, så får de hurtigt smag for at svinge det tunge øksehoved ind i træet.

”I det nye skoleforløb tester vi, om vi kan åbne elevernes øjne for sammenhængen mellem vikingeskibene, natur og materialer. På Vikingeskibsmuseet er bådebyggerne i gang med at bygge en rekonstruktion af Skuldelev 5 skibet fra vikingetiden, som blev bygget i Danmark for 1000 år siden. Dengang var skovene ikke bare et sted, hvor mennesker gik tur, men et sted hvor de høstede materialer til at bygge og skabe blandt andet vikingeskibe,” fortæller Silas Tavs Ravn, der er formidlingsmedarbejder med særligt ansvar for håndværksformidling på Vikingeskibsmuseet.

Eleverne står i en lang række, og venter på deres tur. Silas hjælper dem med, hvordan de holder bedst på øksen inden de svinger den mod træstammen.

Et barn kommer ind i et flow, så det næsten er svært for ham at stoppe med at hugge i træet igen.

Genbrug i vikingetiden

Vikingeskibsmuseet skal de kommende år bygge en ny udgave af Skuldelev 5, der i vikingetidens samfund ville have været et mindre fartøj i krigsflåden.

Skibet er desuden både bygget og repareret af nyt og genbrugt tømmer. Derfor er skibet et oplagt udgangspunkt for Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet at lære elever om ressourcebevidsthed og materialer.

Forløbet giver samtidig skoleelever en endnu større indsigt i den komplicerede proces, det er for Vikingeskibsmuseet at genskabe et skib fra vikingetiden.

Roskilde Kommune støtter øget ressourcebevidsthed

Det nye forløb bliver udviklet i samarbejde med Roskilde Kommune og Margretheskolen i Roskilde.

”I Roskilde Kommune er vi optaget af, at skoleelever bliver mere bevidste om ressourceforbrug. Skoleforløbet her tager udgangspunkt i noget som både er meget konkret og simpelt at forstå i den forbindelse. Vi håber, at sammenhængen mellem vikingernes skibe og træerne i Boserup Skov vil give skoleelever bedre materialekendskab og større ressourcebevidsthed, mens de samtidig bliver klogere på deres maritime kulturhistorie,” fortæller John V. Christiansen, der er skolekonsulent i Roskilde Kommune.

Forventningen er, at det færdige forløb skal være for alle mellem- og udskolingsklasser i deres håndværk og design timer.

Når skoven tager form

Skoleeleverne får til opgave at gå ud i skoven i små hold for at finde materialer, som de tænker kunne have været nyttige for mennesker i vikingetiden.

Et hold kommer tilbage med favnen fuld af bark. Et andet hold kommer slæbende med en stor sten.

”I skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet har vi en undersøgelsesbaseret tilgang. Det betyder at sanser og eksperimenter er bærende for, at eleverne får en større viden og dybere forståelse for de mennesker, der levede i vikingetiden. På den måde ser de tydeligere sig selv i sammenhæng med vores kulturhistorie og fælles fortid,” siger Kathrine Noes Sørensen, som er teamleder for Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet.

Anden del af undervisningsforløbet kommer til at foregå på vikingeskibsmuseet, hvor eleverne skal eksperimentere med materialerne. Den tredje og sidste del foregår på skolen.

Knytte bånd hen over 1000 år

Målet med forløbet er at skabe en næsten direkte forbindelse til bådebyggere og håndværkere i vikingetiden og skabe en større forståelse for det at skabe, designe og bygge.

”Det har været virkelig fedt, at se hvordan eleverne er gået til opgaverne med stort gåpåmod,” fortæller skolelærer Hanne Karin Schønherr fra Margretheskolen i Roskilde.

Skoleforløbet er stadig under udvikling, og flere af elementerne skal testes og justeres til, inden det bliver muligt for skoleklasser i hele landet at booke forløbet.

» Se alle undervisningsforløb på Vikingeskibsmuseet her...