Vikingeskibsmuseet åbner nyt børneunivers i Vikingeskibshallen

Vikingeskibsmuseets børneunivers BørneBygden. Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde.
Lørdag den 15. juni kan du komme med til snigpremiere på 'BørneBygden', Vikingeskibsmuseets nye univers for børn i Vikingeskibshallens underetage.

En donationen på en kvart million kroner fra Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner er det økonomiske grundlag for et nyt, levende og interaktivt rum for børn i Vikingeskibshallen.

’Er det der de rigtige skibe, der sejlede med vikingerne?’

Det spørgsmål er et af dem, der bliver stillet mest, når børn træder ned blandt de 1000 år gamle skibe i Vikingeskibshallen med deres familie, skole eller daginstitution.

Ja, den er god nok. Mennesker i vikingetiden sejlede med skibene her, og nu får de mindste museumsgæster et nyt rum i Vikingeskibshallen, hvor deres nysgerrighed, fantasi og leg kan få frit spil til at forestille sig livet omkring skibene.

"Vi er dybt taknemmelige for den generøse donation fra Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner. Det styrker Vikingeskibsmuseet markant, at vi kan skabe et levende rum i Vikingeskibshallen, der er dedikeret til børn. I rummet her kan de udforske vikingetiden og opleve kulturarv på en sanselig og legende måde," forklarer Tinna Damgård-Sørensen om beslutningen om at bruge donationen til at indrette et univers til børn på Vikingeskibsmuseet.

Det nye børneunivers åbner mandag den 17. juni og får navnet BørneBygden, altså børnenes egen ’vikingelandsby’.

BørneBygden – et vindue til vikingernes verden

Åbent alle dage i museets åbningstid fra mandag den 17. juni.

Når lokalet er booket til undervisning, er der ikke åbent for andre gæster.

Børnene i første række

Kathrine Noes Sørensen, der er leder af Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet, har længe haft et ønske om at skabe et område dedikeret til børn i Vikingeskibshallen.

"Vikingeskibshallen med de originale skibe fra vikingetiden er et imponerende sted, nærmest lidt højtideligt. Men rummet henvender sig mest til det voksne publikum. Der har manglet et dedikeret rum til børneaktiviteter i både ferier, og når skoler og daginstitutioner besøger Vikingeskibshallen. Børn skal pille, undersøge, røre og eksperimentere, for at forstå og lære verden at kende. Det gælder også vikingernes verden. Det kommer de til at kunne nu," forklarer Kathrine som har været tovholder for udviklingen af konceptet i det nye rum til børnene.

Med et skræddersyet rum til de mindste, kan museet og Skoletjenesten nu tilbyde et sted, hvor børn kan dykke ned i vikingetiden på deres egne præmisser og få en meningsfuld oplevelse lige rundt om hjørnet fra de tusind år gamle vikingeskibe.

Når vikingerne gik i land

Det nye rum til børnene får navnet BørneBygden og kommer til at kredse om livet for dem, der ikke drog ud på havet, men blev hjemme i bygderne.

I midten af rummet vil det være et legekøkken fra vikingetiden. Her er det traditionelle legekomfur skiftet ud med et ildsted og legemaden består af de varer og ingredienser, der var til rådighed for mennesker i vikingetiden her i Norden.

Et andet sted kan man lege med nogle af de legesager, som børn i vikingetiden har leget med eller gå på opdagelse i nogle af de håndværkstraditioner, der var essentielle for, at vikingerne kunne drage til søs.

Rummet åbner for offentligheden mandag den 17. juni, men alle er inviteret til 'snigpremiere' nu på lørdag fra kl. 14-16.

» Læs invitation til snigpremieren her...

Tak til:

Børneuniverset er støttet af:
 Foreningen Vikingeskibsmuseets Venner
Design og produktion: Universet er udviklet i et samarbejde mellem Kurtzweil og Vikingeskibsmuseet. En stor del af BørneBygden er skabt og produceret af genbrugsmaterialer.
Brugerinddragelse: Børn fra Margretheskolen i Roskilde og Væksthuset i Tingbjerg har givet deres perspektiver på universet.
Fremstilling af reb: FGU-Skolen Øst, Roskilde
Tryk: Riff Skilte Aps