”Det har været den hårdeste sejlads nogensinde”, fastslår projektleder Preben Rather Sørensen over skibets VHF tirsdag morgen.
Havhingsten forlod Wicklow i Irland klokken 12 i søndags, og lænser nu tirsdag morgen ind gennem Den Engelske Kanal langs Englands sydkyst med 56 trætte besætningsmedlemmer, der snart har sejlet 48 timer nonstop.
Besætningen har mødt deres fysiske og psykiske yderste grænser efter en dramatisk nat. Når de går i land i aften i Sydengland har de sejlet den længste sejlads med Havhingsten nogensinde. Her til morgen har de foreløbig udsejlet 220 sømil. Sidste år sejlede skibet fra Roskilde til Norge på 36 timer – i alt 240 sømil. Den rekord bliver slået i dag.
Skibets sejlads fra Irland blev som nævnt yderst krævende. Lands End kom truende skibet i møde ved midnatstid i buldrende mørke. Turen bød på tre meter høje bølger fra Atlanten og til tider kuling fra vest. Tre reb blev taget i sejlet.
Det blev nødvendigt at overføre i alt fire besætningsmedlemmer til følgeskibet Cable One. Den sidste kom klokken kvart i fem i morges. Alle fire havde været søsyge så længe, at skipper Carsten Hvid frygtede for deres helbred. De er nu ved hægterne igen og i løbet af kort tid sejles de tilbage til Havhingsten igen. Cable One er udstyret med flere såkaldte RIBs. Det er store gummibåde med kraftige påhængsmotorer, og de klarer sig fint i selv tre meter høje bølger.
”Havhingsten har simpelthen klaret det enorme pres helt fantastisk. Den er aldrig blevet presset tilnærmelsesvist så længe og så hårdt. Vi har ikke haft problemer med skibet overhovedet”, siger Preben Rather Sørensen.
”Men lænset har vi i lange baner, utallige ton vand, for i det hårde vejr har vi taget meget vand ind. Det siger også noget om karakteren af sejladsen og skibets kvalitet som rekonstruktion, at på trods af, at halvdelen af besætningen konstant har været søsyge, har vi alligevel været i stand til at håndtere skibet og manøvrere helt sikkert. Rebe op og ned og trimme sejl uden de store problemer. Bortset fra de enorme kræfter, som den vestlige hårde vind påvirkede skrog og rig med”.