Fra vrag til virkelighed
Under udgravningen blev de enkelte skibsdeles placering dokumenteret. Hver skibsdel fik et nummer, før den blev taget op.
Tegningerne af de fundne skibsdele bliver nedfotograferet i 1:10 og klistret op på pap. Plankerne er samlet med knappenåle, der er stukket gennem naglehullerne. Derved gendannes plankernes - og skibets - oprindelige linier og form.
Hver enkelt skibsdel blev efter udgravningen tegnet i 1:1. På tegningerne registreredes naglehuller, værktøjsspor, slidspor og brud.
Det har taget flere år at fremstille en rekonstruktionsmodel, der er bygget med udgangspunkt i papmodellen. De manglende dele af bunden er konstrueret på grundlag af det mønster, der tegnes i den bevarede del af bunden. Den øvre del af skibet er sammen med de manglende detaljer som ror, anker, rig og sejl konstrueret på grundlag af andre arkæologiske fund, træk i traditionelle klinkbyggede råsejlsbåde, vor erfaring fra tidligere rekonstruktionsprojekter samt tegninger og beskrivelser fra datiden. Modellen repræsenterer i denne fase vort bedste bud på, hvordan det originale skib har set ud som nyt, og den danner udgangspunkt for at genskabe skibet i fuld størrelse.