Helge Ask sommertogt 2024

Følg vikingeskibet Helge Ask og besætningen med rundt på deres sommertogt på Bådelaugets Facebook-gruppe-side. Her kan du kan se flere billeder, se film og læse statusopdateringer.

»Følg Helge Ask på Facebook

Helge Ask sejler Sjælland rundt

På årets sommertogt for Helge Ask, er planen at sejle Sjælland rundt og med et særligt fokus på smålandsfarvandet. Deres mål er at sejle så meget rundt som muligt og derved besøge mange af de småøer de møder undervejs.

Besætning skal afsted på det årlige sommertogt, for at udforske skibets sødygtighed og prøve kræfter med de danske farvande.

Helge Ask bliver i år 33 år, og kommer til at sejle med et nyt sejl. Sejlet er håndsyet hos Sejlmager Hansens Efterkommere og vil blive overdraget til den nye Skuldelev 5-rekonstruktion, som Vikingeskibsmuseets bådebyggere er i fuld gang med at bygge på museets bådeværft.

Hvis du er heldig, støder du måske på det lille krigsskib omkring Møn, Femø eller Agersø, når togtet når Smålandsfarvandet.

» Det er muligt at følge Helge Ask via vesselfinder her...

Helge Ask - en rekonstuktion af det lille krigsskib, Skuldelev 5

Kølen til Helge Ask blev lagt i 1990. I modsætning til de øvrige skibe er Skuldelev 5 bygget af både nyt og genbrugt træ. Få år før det endte i Roskilde Fjord, blev skibet nemlig repareret med nyt og genbrugt træ. Så et spørgsmål trængte sig på: Skulle man bygge det oprindelige eller det reparerede skib?

Det oprindelige skib blev valgt, og med inspiration fra Bayeux tapetet blev det lille langskib dekoreret med gule og brunrøde farver og ved længere sejladser og særlige lejligheder, som den i Norge, er Helge også dekoreret med et rødt dragehoved.

» Du kan læse mere om Helge Ask og vores andre rekonstruktioner her...