Som sømand, og historisk interesseret var det med spænding jeg erfarede, at man havde fundet de mange vrag i spærringen i Roskilde fjorden. Det var medens jeg endnu sejlede.
På en ferie besøgte jeg udgravningerne, og siden fulgte jeg det spændende projekt med at udgrave, konservere og genskabe denne arkæologiske skat.
Efter at have kvittet søfarten fik jeg mulighed for at følge projektet nærmere, og da jeg som pensionist blev tilknyttet Handels- og Søfartsmuseet på Kronborg, fik jeg nære kontakter til Vikingeskibsmuseet og dets mange medarbejdere. Jeg blev fascineret af deres arbejdsmetoder, hvor alle teorier blev afprøvet i praksis.
Det blev da også Max Vinner, der som den første afprøvede min rekonstruktion af solkompasset fra Uunartoq i Sydgrønland om bord i rekonstruktionen af Skuldelev 1 SAGA SIGLAR. Det foregik under realistiske forhold i Nordatlanten.
Jeg har som medlem af Venneselskabet nær fulgt bygning af alle rekonstruktionerne af de forskellige skibstyper, men blev alligevel overrasket, da jeg var inviteret til præsentationen af projektet om at bygge det fantastiske langskib. Dette projekt trak mig endnu oftere til Roskilde, hvor jeg kunne beundre skibsbyggernes gennemtænkte arbejdsmetoder.
Det var festligt, da dette skib blev søsat, og jeg beundrede beregninger af både rigning og sejlstørrelse, så det glædede mig meget, at både testsejladser og den fine rejse til Norge forløb så godt.
Jeg beundrer den planlægning og det forarbejde, der nu gør det muligt at påbegynde den spændende rejse nord om Skotland og til Dublin. Intet under, at dette fantastiske projekt har trukket så mange nationer til at følge det. Mine varmeste ønsker for en sikker rejse med interessante resultater.
Søren Thirslund