Her kan du læse de seneste dagbøger på Havhingstens togt hjem mod Roskilde.

Alle log- og dagbøger

Elektronik på Havhingsten.

Foto: Werner Karrasch
Foto: Werner Karrasch
2008-07-16

Af sikkerheds-, dokumentations- og formidlingsmæssige grunde, har vi moderne navigations- og kommunikationsinstrumenter ombord på Havhingsten.

Sikkerheden handler om navigation, synlighed og kommunikation.

Til at navigere har vi:

  • GPS til skibets position.
  • Elektronisk kompas og traditionelt magnetisk kompas.
  • Elektronisk søkort der er tilknyttet en GPS. Og traditionelle papir-søkort, hvis elektronikken skulle svigte.
  • Radar, så vi kan se land, skær og andre skibe i mørke og tåge.


For at være synlige har vi:

  • Lanterner: lovpligtige side og agterlanterner, derudover en rød og grøn sejlskibslanterne i toppen af masten.
  • Radarreflektor.
  • AIS (automatisk identifikations system) Her har vi indtastet Havhingstens MMSI nr.(Det er skibets CPR nr.), antal ombord, skibets længde og bredde, fart og kurs over grund. Andre skibe, der har dette system, kan se disse oplysninger på deres navigationsudstyr, og vi kan se andre skibes oplysninger. Specielt deres fart og kurs over grund interesserer os.


Til kommunikation har vi:

  • VHF-radio til at kontakte andre skibe og havnemyndigheder. Denne radio rækker 50 km. Vi har en stationær og 4 håndholdte VHF radioer fordelt i skibet.
  • Satellittelefon f.eks. til lægehjælp og alm. mobiltelefon.
  • Inmarsat C Distress, sender nødsignal med skibets oplysninger via satellit, når den bliver aktiveret manuelt.
  • 2 stk. Epirb sender nødsignal med skibets oplysninger over satellit. Det sker automatisk, hvis de bliver våde, eller når de aktiveres manuelt. 


Af dokumentationsmæssige årsager har vi:

  • Manuel logbogsføring.
  • En computer der modtager:
    • GPS-position
    • Fart gennem vandet
    • Fart over grund
    • Vindens hastighed og retning
    • Styret og beholden kurs
  • 2 stk. håndholdte GPS´er til back up.
  • Krængningsmåler, termometer og diverse.


Af formidlingsmæssige årsager sendes der automatisk en meddelelse til Havhingstens hjemmeside med oplysninger om

  • Havhingstens kurs, fart og position
  • Vindretning og hastighed
  • Om vi er i havn, for anker, for sejl eller for åre.

Oprettet af Tom Nicolajsen (Søren Nielsen)