Arbejdsdag

2008-07-13

Søndag er arbejdsdag på Havhingsten. Med en konstant strøm af besøgende og
arbejdende gaster har der været liv på skibet fra tidlig morgen. Med på dagens
første rundtur og historie om toilet og soveforhold gik to politibetjente i
skudsikker vest, der ikke kunne modstå fristelsen.


Vi sejler i morgen, og vi bruger derfor dagen på at stramme op, sikre,
optimere og udskifte.
Køkkenkasserne skal fastsurres bedre, så de ikke rykker sig i høj sø - vores
hovmestre lever livet farligt, når dønningerne rammer skibet, og suppen
koger i gryden. Pumperne, som tirsdag nat var på hårdt arbejde, skal
gennemgås, og ventiler og gummiringe renses eller udskiftes. Alle
dørkbrædder løftes for at tjekke skrogets tilstand under dæk. Vi tog mere
vand ind end ventet på turen til Torquay, og vi leder derfor efter mulige
indgange - steder, hvor skroget kan have givet, sig eller naglerne er knækket
og har bevæget sig delvist ud af plankerne.
Dagens vigtigste detalje er udskiftningen af rorvidjen. Birkevidjens
rødder, som fungerer som knude på ydersiden af roret, har holdt godt, men
roret har i den hårde sejlads gnavet sig ind, og rødderne trukket sig
tilbage.

Senere i eftermiddag får skibet besøg af deltagerne fra en stor
marinarkæologisk kongres i London. Men skibet tiltrækker andet end fagfolk.
Dagene i Portsmouth og ærespladsen ved HMS Warrior har sikret en enorm
interesse og besøgende fra hele verden har været om bord, siddet på vores
tofter, taget et rotag, stukket hovedet ned under dørken og nysgerrigt
stillet spørgsmål til alt de har set, følt på og lugtet til.

Den overvældende interesse har været fantastisk at opleve, og i skrivende
stund står en stor dansk turistgruppe på kajen og beretter om, hvordan de
siden sidste år har fulgt vores færd, hvor end vi befinder os.

Det bliver dog også rart at komme af sted igen. Vi har det jo bedst om bord
og bliver, med for mange dage i land, lidt rastløse og dovne. Planen er
afgang kl. 13.00. Vi skal fange strømmen ud af havn og vente to timer på
medstrøm, og med udsigt til sydvestlig vind, solskin og 6 timers medstrøm
lyder morgendagens sejlads perfekt.


Oprettet af Louise Kæmpe Henriksen