Om undersøgelser og erfaringer

’Undersøgelser og erfaringer’ på hjemmesiden indeholder uddrag af fire af sejladsens dagbøger.
1.    Bådsmandsbogen: indeholder forskellige observationer omkring skrog, rig, sejl og rorsystem.
2.    Trimdagbogen: beskriver hvor meget og hvordan skibet er lastet med ballast og grej.  
3.    Rumdagbogen: beskriver besætningsmedlemmernes liv om bord.
4.    Sejladsmanualen: beskriver håndteringen af skibet ved forskellige manøvrer.

De gennemførte undersøgelser og indsamlede erfaringer fra sejladsen med Havhingsten vil ligge til grund for analysen af rekonstruktionens troværdighed. I forskningsmæssig sammenhæng må rekonstruktionen – skibet, betragtes som en hypotese om det originale skib Skuldelev 2; vores tolkning af skibet og dets manglende dele. Det er derfor væsentligt for den videre analyse af det originale skib at evaluere hypotesen, ligesom det er afgørende for den troværdighed, der kan tillægges de øvrige forsøgsresultater (sejldata, der er nedskrevet i skibets logbog).

For at evaluere hypotesen afprøves Havhingsten fra Glendalough under realistiske forhold i de farvandsområder, det originale skib er bygget til at besejle. Fungerer skibet efter hensigten, under forskellige manøvrer i forskellige vejrforhold? Hvis skibet ikke fungerer som helhed, eller hvis enkeltdele slår fra, må vi revurdere rekonstruktionen.
Hvis helheden og de mange enkeltdele fungerer, sandsynliggøres vores tolkninger, og rekonstruktionen kan betragtes som repræsentativ for det originale skib.

Det er også vigtigt, at dokumentere de faktiske forhold for besætningen undervejs på turen. Selv om vi ikke er vikinger, bliver måden, hvorpå vi organiserer os, laver mad, spiser, sover, hviler os, deler vagter, går på toilettet, underholder os mm, vigtig som inspiration til overvejelser angående de funktioner og det sømandskab, der lå til grund for at sejle vikingetidens højt specialiserede langskibe. De vil desuden danne grundlag for beskrivelsen af levevilkår og arbejdsforhold om bord, og for overvejelser om den organisation og logistik, der lå til grund for forberedelse og gennemførelse af en længere sejlads med et 30 meter langt skib og en 65 mand stor besætning.

Endelig er det vores ambition, at udfærdige en manual til håndtering af Havhingsten under sejl og for årer. Som en repræsentant for vikingetidens langskibe kan en sejladsmanual for Havhingsten sammenlignes med lignende manualer fra andre rekonstruktioner af vikingeskibe; handelsskibe, småbåde og andre råsejlsbåde fra denne periode. Det vil give et billede af skibenes forskellige egenskaber  

’Undersøgelser og erfaringer’ skrives af bådebygger Søren Nielsen fra Vikingeskibsmuseets bådeværft, og udføres i samarbejde med skibets øvrige besætning. Søren Nielsen har deltaget i museets arbejde med bygning af rekonstruktioner af arkæologiske skibsfund i fuld skala siden 1982. Han er desuden leder af Vikingeskibsmuseets bådeværft og var dermed byggeleder på byggeriet af Havhingsten fra Glendalough.

 

» Hent forskningsplanen...
Stig om bord indeholder historier. Her kan du gå på opdagelse i byggeriet af Havhingsten gennem filmklip, billeder og 3-D modeller.