Når besætningen får besked på, at Havhingsten afsejler næste formiddag, sørger vi for at komme tilpas tidligt i seng. Ombord på Havhingsten har vi af sikkerhedsmæssige grunde et totalt alkoholforbud. Både i havn og under sejlads. Vi har også en regel om at møde veludhvilede på afsejlingstidspunktet.
Ankervagten går på skift mellem rummene. Det betyder, at der altid er mindst en person vågen ombord eller omkring Havhingsten – døgnet rundt. Det er ankervagtens job at se efter, at ankergrejet holder, og ankerlanternen lyser. Hvis vi ligger ved havn, skal fortøjningerne ses efter døgnet igennem, og man skal stå til rådighed for interesserede mennesker på havnen, der vil høre om projektet. Om morgenen skal ankervagten lave grød og varmt vand til klokken 8.
Når vi sover i vores seks store landtelte, skal de pakkes ned og transporteres til skibet. Vores personlige grej pakker vi i mindst to forskellige vandtætte paksække: En paksæk med udstyr (sovepose, skiftetøj, mm.) der ikke skal frem, når vi sejler. Den pakkes nederst ombord. Og en anden paksæk, der ligger let tilgængeligt under sejladsen (uldundertøj, hue, vanter, tykke sokker, regntøj mm). Redningsdragten pakkes for sig selv øverst på dørken, så den hurtigt kan komme på.
Når al bagage er pakket og provianten og vandet er stuvet på plads, er vi klar til at sejle. Skipper og styrmand bliver enige om, hvilket vagthold der starter sejladsen, om det er styrbord eller bagbord vagt. Alle hjælper med at ro skibet ud af havnen og sætte sejlet. Herefter har halvdelen af besætningen frivagt. Det eneste, de skal, hvis ikke de ekstraordinært skal hjælpe med at rebet eller ro, er at få hvilet, så de er friske til tage over fire timer senere. Om dagen er de fleste på frivagten vågne i starten af en længere sejlads. Men har vi sejlet over et døgn, så har man brug for at sove på alle sine frivagter. Vagterne varer i fire timer og går fra:
- kl. 8 -12
- kl.12-16
- kl.16-18
- kl.18-20
- kl. 20-24
- kl. 24-04
- kl. 04-08
På grund af de to korte vagter mellem kl. 16-18 og 18-20 skifter rytmen i vagterne.
Til frokost har hvert rum en kasse med brød og pålæg. De spiser, når det passer ind i sejladsen, men ofte kl. 12 mellem to vagter. Hertil koger de to kokke i kabyssen varmt vand til te og kaffe. Omkring kl. 16 stiller alle rum med en proviantansvarlig til at hjælpe kokkene med at tilberede aftensmaden, alt efter hvad der står på menuen.
Et eksempel på et aftensmåltid kan være: 13 kg kød og 13 kg kartofler eller ris per aftensmåltid. Besætningen i forskibet spiser markant mest, fordi forskibet er det koldeste og vådeste sted på Havhingsten. Når agterskibet sidder i tynde trøjer under sejlads, har man uldundertøj og regntøj på ude foran. Det er som regel også forskibet, der er hårdest ramt af søsyge. Er der meget søgang, og det er svært at lave mad, så står den på frysetørret mad, der bare skal røres op med kogende vand. Det indeholder alle de vitaminer og mineraler, kalorier osv. vi har brug for. Det er hurtigt og nemt at spise, og det mætter godt.
Klokken 20 skifter vagten igen. Hvis vejret er lidt råt, kan vi rebe sejlet, så er der mere ro på skibet, og vi går natten i møde med ro i sindet. Klokken 24 og kl. 4 skal der helst være varmt vand til vagtskiftet. Her kan det godt være koldt, så vanterne og huen er som regel i brug. Fryser man meget, må man hen til midtskibet og spørge, om man sidde lidt ved lænsepumperne, så får man varmen igen. Har man frivagt, skal man forsøge at sove iført alt sit varme tøj, redningsvest, evt. regntøj, et uldtæppe og ved regn en presenning. Sovepladserne er fordelt, så frivagten har et sted at sidde eller ligge, hvor de ikke er i vejen for dem der sejler skibet.
Til vagtholdene om natten har vi en natkasse i hvert rum. Den består af pulverkaffe, cacaopulver, diverse pulversupper, kiks, lakrids, chokolade, tørret frugt og andet godt.
Når solen står op, kommer varmen igen, og der er grød kl. 8. Sidste år spiste vi på 9 uger omkring ét ton grød til morgenmad. Efter en portion grød og en kop kaffe er vi klar til endnu et døgn på vandet med Havhingsten.