Det er svært at tro at vi kan sejle bedre end vi gør lige nu med vinden agten for tværs 5 til 8 m/s. Himlen er knaldblå og prydet af få ganske lette cirrusskyer i horisonten i BB side kan jeg se konvektionsskyerne over Gotland uden egentlig at kunne se selve Gotland, men skyerne afslører at der er land forude.
Stor og dejlig surfer Ottar mod vores destination Visby. En destination som utallige rejsende, købmænd og sømænd har haft som mål og som nu også jeg og den resterende del af besætningen på Ottar har. I horisonten kan jeg se nutidens handelsrejsende, kæmpe store tankere i konvoj nordpå og sydpå. Vi har tændt AISen for at kunne sno os sikkert gennem trafikken og i dag er der vind til at gøre det på en forsvarlig måde for sejl uden at genere et eneste øje. Gad vide om resten af besætningen egentlig forstår hvad det er vi gør lige nu? Jeg fornemmer på Ole at han har det lige som jeg og måske skyldes det at at denne rejse vel i bund og grund er vores projekt og vores vision og ikke bare et sommertogt og en sommerferie som alle andre. Vi har virkelig lagt kræfter i dette og har hele scopet inde under huden og neglene. For pokker alt det arbejde gir bonus lige nu! Fnuglet flyver jeg sammen med Ottar over havets overflade for Ottar har strakt sin store og mægtige vinge ud i en perfekt bue.
Jeg har brugt dagen i dag på at rengøre vores kogekasse. Jeg er heldigvis sluppet for madlavningen indtil videre så rengøringen må vel være mit bidrag til husholdningen, jow jow jeg harda lavet kaffe og kogt havregrød men det er jo intet i sammenligning med hvad brødrene madøre kan fremtrylle af herreretter. Vi lider skam ingen nød her på Ottar :-).
Kogekassen er en pragtfuld opfindelse som jeg har ligget på knæ foran mangt en gang på turen til og fra Skotland samt andre togter. Den er som alt på Ottar stor og indeholder to store wok gasblus, der står i hvert sit kammer, der kan tilgås dels fra forsiden, dels fra toppen. At man kan tilgå blusset og gryden fra forsiden betyder at man dels sparer energi og dels undgår at blusset blæser ud pga. den turbulens sejlet forårsager på fordækket. Mad er en vigtig faktor når man sejler som vi gør, for nogen gange kan det være koldt, vådt og råt også skal der altså være noget umiddelbart der lyser op, og hver er ikke glad for at få noget godt til smagsløgene og maven ;-).
Når jeg ser mig rundt på skibet har vi mange små finurligheder, der livet lidt nemmere for moderne mennesker som os. Fordi vi sejler vikingeskib er det ikke ensbetydende med at vi ønsker at opføre os og leve som vikinger, det er desværre en noget stereotyp misforståelse vi hyppigt støder ind i, i de havne vi anløber rundt omkring. Men lad mig benytte dette forum til at ramme en pæl igennem at:
- Fordi man sejler i et vikingeskib, er man ikke samtidig viking.
- Fordi man sejler i et vikingeskib, behøver man ikke æde vikingemad, tale norse, gå i uldtøj, navigere med solsten
- Selvom man sejler med vikingeskib, kan det være en god ide at tage en vejrmelding fra den lokale vejrstation
- Man behøver ikke (nødvendigvis) at slå alle mændene ihjel, voldtage kvinderne og sælge børnene i den lokale havn, bare fordi man sejler vikingeskib.
Så skulle den ged vidst være barberet og lige om lidt er vi i Visby :-)