Undervisningsforløbene giver viden om vikingetiden, og afspejler museets metodiske tilgang til historien, hvor vi gennem eksperimentalarkæologien ønsker at udforske og blive klogere på perioden.
I undervisningen lægger vi vægt på elevernes og lærernes aktive deltagelse gennem dialogbaseret undervisning, værksteder, hands-on baserede refleksionsøvelser samt fysisk aktivitet under vores sejladser.
Indskoling 0. - 3. klasse
Lad de mindste opleve og sanse vikingernes verden i fagene dansk, billedkunst og historie.
- Tyrs mistede mod - En fiktiv fortælling om guden Tyr, der har mistet sit mod, bringer eleverne igennem både sanselige oplevelser og opgaver.
- Vikingelege: bevægelse og taktik - 6 lege vi kender fra vikingetiden og den tidlige middelalder.
- Smag på vikingetiden - Med afsæt i Erik den Rødes Saga skal eleverne følge i sporene på ham til Grønland.
- Fortællinger og fabeldyr - Gennem fortællinger og aktive lege stifter eleverne bekendtskab med fabeldyr og mærkelige væsener fra den nordiske mytologi.
» Læs mere om de enkelte forløb, vi tilbyder til Indskolingen.
Mellemtrin 4. - 10. klasse
På mellemtrinnet er de særlige omdrejningspunkter i vores undervisning at afprøve, erfare og være udforskende på vikingetiden.
- Vikingelege: bevægelse og taktik - 6 lege vi kender fra vikingetiden og den tidlige middelalder.
- Historisk håndværk og design - Prøv kræfter med to forskellige håndværksdiscipliner, som de kunne have været praktiseret i vikingetiden.
- Skibet er ladet med? - Vikingerne var ikke kun brutale krigere, men også handelsfolk, der drog ud i verden, hvor de mødte andre kulturer på deres vej.
- Vikingeskibe som historiske spor - Undersøg de fem vikingeskibe, og gå på opdagelse i, hvad skibene fortæller om vikingetidens samfund.
- Sejlads på Roskilde Fjord - Omdrejningspunktet er nærvær og samarbejde, når der sejles ud på fjorden i museets klinkbyggede træbåde.
» Læs mere om de enkelte forløb, vi tilbyder til Mellemtrinnet.
Udskoling 7. - 10. klasse
Begreber som historiebevidsthed og kildebrug er vigtige omdrejningspunkter i undervisningen til udskolingen. I forløbene arbejder vi med at gøre begreberne konkrete og relevante for eleverne.
- Kulturmøder i vikingetiden - Vikingernes imponerende skibe tog dem vidt omkring og gjorde det muligt at møde nye kulturer som aldrig før.
- Vikingelege: bevægelse og taktik - 6 lege vi kender fra vikingetiden og den tidlige middelalder.
- Historisk håndværk og design - Prøv kræfter med to forskellige håndværksdiscipliner, som de kunne have været praktiseret i vikingetiden.
- Vikingeskibe som historiske spor - Undersøg de fem vikingeskibe, og gå på opdagelse i, hvad skibene fortæller om vikingetidens samfund.
- Sejlads på Roskilde Fjord - Omdrejningspunktet er nærvær og samarbejde, når der sejles ud på fjorden i museets klinkbyggede træbåde.
» Læs mere om de enkelte forløb, vi tilbyder til Udskolingen.
Målgruppe
0.-10. klasse
Bestilling af undervisningsforløb
Mail: booking(at)vikingeskibsmuseet.dk
Telefon: +45 46 300 253
hverdage 10-14
Pædagogisk/didaktisk vejledning
Kontakt Kathrine Noes Sørensen
Mail: kns(at)vikingeskibsmuseet.dk
Telefon +45 46 300 254