Mellemtrin

At afprøve, erfare og være udforskende på vikingetiden er særlige omdrejningspunkter i vores undervisning til mellemtrinnet.

Undervisningsforløb

Igennem egne undersøgelser, tror vi på, at børn og unge bliver klogere på vikingetidens samfund og kan perspektivere deres oplevelser og viden til nutiden og deres egen hverdag. Copyright: Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Vikingelege: bevægelse og taktik

Forløbet består af seks lege, vi kender fra vikingetiden og den tidlige middelalder. Andre af legene er inspireret af det skriftlige kildemateriale og de arkæologiske fund, vi i dag har kendskab til, fra perioden.

Igennem egne undersøgelser, tror vi på, at børn og unge bliver klogere på vikingetidens samfund og kan perspektivere deres oplevelser og viden til nutiden og deres egen hverdag. Copyright: Jacob N. Andreassen, Vikingeskibsmuseet i Roskilde

Vikingeskibe som historiske spor

Igennem øvelser og aktiviteter, der afspejler museets eksperimentalarkæologiske tilgang til historien, lærer eleverne, hvordan de bruger de originale skibe til at skabe viden om fortiden.

Skibet er ladet med?

Vikingerne var ikke kun brutale krigere, men også handelsfolk, der drog ud i verden. 
Forløbet tager eleverne med på vikingernes rejser, og lader dem opleve de kulturer, vikingerne mødte på deres vej. 

Historiske håndværk og design

Prøv kræfter med to forskellige håndværksdiscipliner, som de kunne have været praktiseret i vikingetiden. I forløbet skal eleverne udforske forskellige håndværksmæssige teknikker relateret til bådebyggernes og reblæggernes verden