Skibet er ladet med
Vikingerne var ikke kun brutale krigere, men også handelsfolk, der drog ud i verden.
Forløbet tager eleverne med på vikingernes rejser, og lader dem opleve de kulturer, vikingerne mødte på deres vej.
Eleverne skal vælge en gave til vikingekongen Svend Tveskæg. På deres rejse handler eleverne med Ottar fra Norge, Claude fra Frankerriget og Wasim fra Byzans og stifter herigennem bekendtskab med deres verden, skikke og religioner.
Eleverne arbejder i forløbet med rekonstruerede genstande, kildekritik samt historiske fortællinger.
I videoen nedenfor høre du om vikingerne som handelsfolk og om, hvilke varer der kunne være ombord på vikingernes handelsskibe.
Målgruppe: 4.-6. klasse
Fag: historie og kristendomskundskab
Kompetenceområder forløbet understøtter:
Historie: kronologi og sammenhænge, kildearbejde
Kristendomskundskab: kristendom
Læringsmål:
• Eleverne kan fortælle om centrale træk ved vikingernes handel med andre folkeslag
• Eleverne kan redegøre for vikingernes møde med andre religioner og gengive mulige forklaringer på kristningen af Danmark
• Eleverne kan anvende genstande til at identificere vikingernes handelsmønstre
Antal: 28 elever
Varighed: 1 time og 30 minutter
Pris: 700 kr.
Send forespørgsel: Klik her for at udfylde vores formular
» Tilbydes gratis til folkeskoler i Roskilde. Læs om aftalen her.
» Tilbydes gratis til folkeskoler i København. Læs om aftalen her.
Book undervisningsforløb
Klik her for at udfylde vores formular
Her udfylder I alle relevante oplysninger om klassen og angiver, hvilke datoer I ønsker undervisning.
Det er også muligt at besøge Vikingeskibsmuseet uden undervisning, dog er der bedre plads ved en aftalt besøgstid.
Har du spørgsmål kan bookingen kontaktes:
E-mail: booking(a)vikmus.dk
Telefon: +45 46 300 253
Telefontid Bookingen: Hverdage 10-14
Kontakt gerne bookingen 5 uger før dit besøg, så har vi de bedste chancer, for at skabe gode rammer for jeres besøg.
Find inspiration til forberedelse og efterbearbejdelse af dit museumsbesøg under 'Undervisningsmaterialer'.