Pædagogisk profil
Det maritime miljø og fortællingen om vikingernes fantastiske verden åbner sig for børn og unge og giver perspektiver ind i deres egen samtid.
En undersøgende tilgang til historien
Forløbene på Vikingeskibsmuseet understøtter en undersøgelsesbaseret tilgang til historien. Igennem egne undersøgelser, tror vi på, at børn og unge bliver klogere på vikingetidens samfund og kan perspektivere deres oplevelser og viden til nutiden og deres egen hverdag.
Den undersøgelsesbaserede undervisning betyder, at lære om historien er erfaringsbaseret. Børns og unges aktive deltagelse er derfor helt centralt. De undersøger historien ved at bruge kroppen, deres sanser og evne til at reflektere og perspektivere.
Vi lægger vægt på, at børn og unge lærer om historien ved at udforske forskellige spor fra fortiden. Undersøgelserne kan have forskellige formål og udfolde sig meget forskelligt. Det helt centrale er, at vi sammen konstruerer og reflekterer over den viden vi får om et samfund og mennesker, der levede for 1000 år siden.
Hvordan undersøger vi historien på Vikingeskibsmuseet?
Den undersøgelsesbaserede tilgang til undervisningen udspringer af museets eksperimentalarkæologiske arbejdsmetode. Faggrupper som f.eks. historikere, arkæologer, bådebyggere samt fagfolk inden for sejladsområdet skaber ny viden og indsigter i tværfaglige forskningsfællesskaber.
På Vikingeskibsmuseet rekonstrueres vikingeskibe på baggrund af de arkæologiske fund og tester dem ved at sejle dem. Omdrejningspunktet for undersøgelserne er spørgsmål som: Hvad kræver det af ressourcer i et samfund at bygge et vikingeskib? Hvordan bygger man skibene? Hvor kan skibene sejle hen? Hvad kræver det af en besætning at sejle over store strækninger?
Således er det man lærer på baggrund af den eksperimentalarkæologiske proces erfaringsbaseret, opnået gennem konkrete og praktiske forsøg.
I den undersøgelsesbaserede model kan du udforske nærmere, hvordan vi arbejder med kilder, spørgsmål og aktiviteter/undersøgelser i vores undervisning. Du er også meget velkommen til at eksperimentere med at bruge den i din egen undervisning.
Eksempler fra praksis - læs de tre spændende artikler
EMU Danmarks Læringsportal
På Vikingeskibsmuseet i Roskilde samarbejder en række fagspecialister om at undersøge fortiden. Centralt i undersøgelserne står museets skibe fra vikingetiden. De er også vigtige i museets undervisning, hvor elever selv skaber viden om fortiden.
Skoletjenesten.dk
En undersøgelse i et pædagogisk laboratorium på Vikingeskibsmuseet viser, at den eksperimentalarkæologiske metode på særlig vis kan bidrage til elevernes læring i historiefaget.
Folkeskolen.dk
I Skoletjenesten på Vikingeskibsmuseet er det vores erfaring, at arbejdet med at håndtere og skabe ny viden i historieundervisningen kan være udfordrende både for eleverne, for historielærere og for os som museumsundervisere. Vi oplever f.eks. ofte, at eleverne ser viden som noget, der skabes gennem skriftlige kilder og bøger - og dermed opfatter de historiefaget primært som et skriftligt fag.
Pædagogisk / didaktisk vejledning
Kathrine Noes Sørensen
E-mail: kns(at)vikingeskibsmuseet.dk
Telefon: +45 46 300 254
Kathrine modtager ikke bookinger til undervisningsforløb, kontakt booking vedr. dette.
Udfyld denne formular hvis du vil booke undervisningsforløb hos Skoletjenesten.