Vikingeskibe som historiske spor

Eleverne undersøger forskellige kildetyper og sætter dem i en sammenhæng, der fortæller om et samfund, der eksisterede for over 1000 år siden. 

I forløbet tildeles eleverne en ekspertgruppe, der arbejder på museet. Ekspertgrupperne tilgår alle kilder til historien forskelligt. Igennem deltagelse i forskellige øvelser og aktiviteter, kendetegnet for eksperternes arbejdsmetoder, får eleverne indblik i periodens samfund og mennesker.

I undersøgelserne lægges der vægt på at sætte nysgerrighed, sanser og kroppen i spil. Særlig centralt er de spørgsmål, der opstår i elevernes umiddelbare møde med kilder som de originale vikingeskibe, og de spørgsmål vi i fællesskab formulerer.

Målgruppe: 4. - 6. klasse

Fag: historie

Kompetenceområder forløbet understøtter:
Historie: kildearbejde, kronologi og sammenhæng, historiebrug

Læringsmål: 
• Eleverne kan identificere forskellige kildetyper.
• Eleverne kan anvende arkæologiske fund som kildemateriale.
• Eleverne kan redegøre for vikingetidens samfund og erhverv ud fra vikingeskibene.
• Eleverne kan anvende arkæologisk kildemateriale til at analysere personer fra vikingetiden og argumentere for deres position i samfundet.

Antal: 28 elever

Varighed: 1 time og 30 minutter

Pris: 700 kr.

Send forespørgselKlik her for at udfylde vores formular

» Tilbydes gratis til folkeskoler i Roskilde. Læs om aftalen her.

» Tilbydes gratis til folkeskoler i København. Læs om aftalen her.