I dag ligger resterne af vikingeskibet Skuldelev 2 som et konserveret skibsvrag på Vikingeskibsmuseet i Roskilde. Men da skibet blev bygget i 1042 var det topmoderne og førende i verden på sit felt.
Om få måneder stikker rekonstruktionen af Skuldelev 2 – Havhingsten fra Glendalough – til søs. På en syv uger lang færd tilbage til det sted, skibets historie begyndte; Dublin i Irland.
Den rejse vil hele verden følge med nysgerrige øjne. Men for at det kan lade sig gøre, er Havhingsten nødt til at have nutidens topmoderne kommunikationsudstyr med om bord.
Derfor har Vikingeskibsmuseet og verdens førende producent af maritimt kommunikationsudstyr – den danske virksomhed Thrane & Thrane – indgået et tæt samarbejde.
Til hele verden via satellit
”Som direktør for Vikingeskibsmuseet er jeg utroligt glad for aftalen med Thrane & Thrane. For netop dette udstyr gør det muligt for besætningen om bord på Havhingsten døgnet rundt at fortælle omverdenen, hvad der sker om bord på skibet,” fortæller Tinna Damgård-Sørensen.
”Husk på – projektet er ikke alene det største marinarkæologiske eksperiment nogensinde. Projektet er også nyskabende indenfor videnskabelig forskning og formidling… vi vil så at sige formidle vores forskning, mens den foregår… mens skibet sejler. Det kan kun lade sig gøre med satellit-kommunikation i første omgang og i næste led formidling via Internettet, så hele verden kan læse de informationer, som få sekunder tidligere er sendt af sted fra Havhingsten et sted ude i Nordsøen eller Atlanterhavet,” fortæller direktør Tinna Damgård-Sørensen.
International begivenhed
Da Havhingsten blev søsat i 2004 fulgte 52 mio. seere verden over den store tv-transmitterede begivenhed. Og Vikingeskibsmuseet forbereder sig på en voldsom international bevågenhed, når Havhingsten fra Glendalough og skibets 65 mand store besætning 1. juli sætter kurs mod Dublin.
”Besætningen kommer jo fra 10 nationer fordelt på tre kontinenter… og det er i sig selv med til at øge interessen kolossalt verden over, at skibet sejler fra Roskilde til Dublin med gaster fra Irland, Canada, Sverige, Tyskland, USA, Holland, Skotland, Norge, Australien, England foruden gasterne fra Danmark,” fortæller direktør for Vikingeskibsmuseet, Tinna Damgård-Sørensen.
Dette udstyr leverer Thrane & Thrane:
- 2 håndholdte VHF’er
- 1 stationær VHF
- 2 EPIRB (nødsendere som aktiveres automatisk i vand)
- 2 SART (bruges til identifikation i et radarsystem)
- 1 Explorer 500 (bredbånd via satellit)
- 1 Inmarssat mini-C (skibs-monitorering via satellit)