Vikingeskibsmuseet i Roskilde søger bådebygger til bådeværftet

Er du interesseret i vikingetidens skibe og deres efterfølgende klinkbyggede småbåde?
Kan du se det spændende i vedligehold af Vikingeskibsmuseets samling af nordiske både og formidling til interesserede gæster fra hele verden?

Så læs med her
.

Vikingeskibsmuseet i Roskilde søger en udlært bådebygger, der vil indgå i et team af passionerede håndværkere på museets bådeværft. Du skal have interesse for og erfaring med klinkbyggede træbåde og lyst til at deltage i eksperimentalarkæologiske projekter, hvor håndværk er en del af museets forskning. Du skal også have lyst til at arbejde et sted med, til tider, mange forskelligrettede krav om formidling, håndværksmæssig kvalitet og travlhed.

Som bådebygger på Vikingeskibsmuseet er du med til at bevare håndværk og traditioner omkring de nordiske klinkbyggede både, bygge rekonstruktioner af arkæologiske skibsfund og nybygge klinkbyggede brugsbåde. Samtidig skal du bruge dine håndværksmæssige kompetencer til at levendegøre historien og bidrage til museets overordnede fortælling om, hvordan vikingerne ændrede verden med deres skibe.

På museet modtager vi gæster fra hele verden, som kommer for at opleve og forstå vores særlige håndværksmæssige kulturarv. Du skal have lyst til at formidle din viden og kunnen til museets gæster på dansk og engelsk. Du skal også have lyst til at samarbejde på tværs af museets fagområder og med vores mange frivillige bådelaug.

Arbejdsområde og opgaver

• Bygge rekonstruktioner af klinkbyggede både
  • Gennemførelse af eksperimentalarkæologiske projekter
  • Nybygning af traditionelle klinkbyggede brugsbåde, herunder sejl og rig
  • Vedligeholdelse af museets klinkbyggede både
  • Samarbejde med museets frivillige bådelaug
  • Deltage i formidlingen af dit håndværk til museet gæster, skoleelever og studerende

Vi lægger vægt på, at

• Du er udlært bådebygger med erfaring inden for træ og klinkbyggede både
  • Du både er villig til at indgå i et team og tage ansvar for egne bygge- og vedligeholdelsesprojekter
  • Du er fleksibel ift. arbejdstid i museets højsæson og ved skiftende behov
  • Du forstår og taler engelsk. Kan du andre sprog, er det bare en bonus
  • Du er social og humoristisk anlagt

Ansættelsesvilkår

Der er tale om en fastansættelse på gennemsnitligt 37 timer om ugen. Du vil indgå i vagtordning, herunder weekendarbejde og forskudt tid. Omfanget af vagter og længden heraf varierer afhængig af sæson og aktivitetsniveauet på museet. Ansættelsen sker i henhold til gældende overenskomst med DI/Dansk Metal.

Ansøgning og ansøgningsfrist

Send din motiverede ansøgning, vedlagt CV og dokumentation for uddannelse senest den 1. september 2024.

» Søg stillingen her...