Efter det tilfældige - og heldige - møde blev der udvekslet fotos og arkivalier, og 20 år senere – i 2013 - trak historien igen store overskrifter, da de grundige undersøgelser endelig kunne slå fast, at den isbåd, medlemmerne af Stockholms Isjaktklubb havde ledt efter i mere end 75 år, nu var genfundet - i Vikingeskibsmuseets bådsamling.
Isyacht 'XLNT' genfundet
Ulf Torberger fra Stockholms Isjaktklubb beskrev i en artikel til isyatchklubbens medlemsblad levende hele forløbet. Under overskriften: ”Glas-Kalles Isjakt ’XLNT’ hittad efter 75 år!!” genfortæller Ulf Torberger begejstret om hændelserne, der førte til opklaringen af gåden om den forsvundne isyacht.
» Læs hele artiklen på Stockholms Isjaktklubbs hjemmeside her (på svensk):
Alle spor efter båden forsvandt
Isbåden ’XLNT’, der udtales ’Excellent’, er en af Sveriges mest berømte isbåde - eller isyacht, som både af den størrelse rettelig kaldes - fra isbådenes storhedstid i begyndelsen af 1900-tallet, hvor issejlads var en yndet vintersport for Europas kongelige.
Men alle spor efter den fornemme båd ophører pludselig i slutningen af 1910'erne, hvor den helt forsvinder ud af de svenske registre og sejladslister, og bådens skæbne var en gåde for isbådsentusiasterne i Stockholm indtil 2013, hvor den berømte båd blev genfundet i Vikingeskibsmuseets bådsamling.
En fornem berømthed
Men, hvorfor er netop den isbåd så særlig? Det hænger i høj grad sammen med bådens første ejer.
Den svenske snedkermester John Carlsson, der levede 1870-1935, havde specialiseret sig i vinduesfremstilling og blev derfor mangemillionær under de store boligbyggerier i Stockholm og Göteborg i slutningen af 1800-tallet.
Under øgenavnet “Glaskalle” blev han kendt som Sveriges bedste sejlsportsmand nogensinde. Der er ingen ende på de nationale og internationale præmier, han tog med den tids mest avancerede racere under sejl.
Vintersport på den tilfrosne skærgård
Men selv når bølgerne på Stockholms skærgård var stivnet af is, skulle ’Glaskalle’ stadig sejle - i isbåd naturligvis og med lige så stor sportslig succes som om sommeren.
Han var medstifter af Stockholms fashionable Isjaktklubb og sejlede ofte med Europas kongelige ombord i sin eksklusive isyacht ’XLNT’.
Kong Christian X lærer at sejle isbåd i XLNT
Af uransagelige årsager blev Glaskalles fornemme isyacht købt af Roskildes berømte bådebygmester Knud Jensen, der ikke blot anvendte den til egen fornøjelse på fjorden, men oven i købet understregede han klenodiets fornemhed eftertrykkeligt ved at undervise Kong Christian X i X’et, som båden nu hed.
Det er usikkert, præcist hvornår båden kom til Roskilde, men den optræder første gang på et foto fra Roskilde Fjord i 1921, hvor den er let genkendelig med sit symbol – et stort ’X’ i sejlet.
Kong Christian X fik senere sin egen meget større isbåd ’Kretora’ bygget hos Jensen, der siden var kendt over det ganske land som “kongens isbådsekspert”.
Ikke første gang XLNT har været forsvndet - og er blevet genfundet
Søren Nielsen, chef for Maritime håndværk og rekonstruktion og leder af bådeværftet på Vikingeskibsmuseet, fortæller, at XLNT faktisk i mange år var 'væk' fra Roskilde Fjord. Søren stod i lære på bådeværftet i slutningen af 80'erne og kan tydeligt huske historien om gensynet med isbåden.
En dag i 1989 blev Vikingeskibsmuseets bådeværft, Knud Jensens gamle bådebyggeri, ringet op af nogle folk fra firmaet Olsens Enke Frø i Glostrup.
”Vi har noget mærkeligt liggende på loftet af vores lade, det ligner en stor violinkasse med mast og sejl”, lød den kryptiske melding.
Museets bådebygger, Freddy Kristiansen, kørte til Glostrup og blev ført op på loftet. Under halm og frøsække gravede han sig frem og udbrød pludseligt:
”Det er sgu da isbåden XLNT”.
Og Freddy vidste, hvad han talte om. Han stod nemlig i lære som bådebygger hos Knud Jensen under krigen, og havde rigget XLNT og Kretora op til kongen mange gange.
Vikingeskibsmuseet fik ved den lejlighed isbåden med tilbage til Roskilde.
Isbåden vender hjem efter 100 år
I september 2019 besøgte repræsentanter fra Stockholms Isjaktklubb Vikingeskibsmuseet for at indlede drøftelserne om en mulig overdragelse af isbåden, og i oktober 2020 blev aftalen underskrevet så XLNT kunne starte sin rejse hjemad mod Stockholm efter 100 år i Roskilde.
Isbåden er del af en stadig levende tradition
Vikingeskibsmuseets bådsamlings hovedformål er at vise den skibsteknologiske og designmæssige udvikling af de nordiske klinkbyggede både gennem de sidste 1000 år.
Da Isbåden ikke er en del af traditionen omkring de klinkbyggede både, blev det besluttet at imødekomme ønsket fra Stockholms Isjaktklubb om overdragelse til dem.
Dermed bidrager ’XLNT’ til bevarelse af traditionerne omkring isbådssejlads i et miljø, hvor båden er højt værdsat og i det område, hvor båden oprindeligt blev bygget - og hvor der oftere er mulighed for at sejle båden, end der er i Roskilde.
Satte sejl igen på 120-års jubilæum
Den 14. februar 2021 – i forbindelse med festligholdelsen af Stockholms Isjaktklubbs 120-års jubilæum – satte ’XLNT’ igen sejl på den tilfrosne skærgård på helt samme måde, som for 100 år siden, inden rejsen til Roskilde.
Fakta:
XLNT “Excellent”
Svensk isbåd, 1905
Isbåden XLNT er bygget af Douglas gran, eg, ask og fyr til John ”Glaskalle” Carlsson, Sverige, i 1905.
Ca. 1920 blev den købt af Knud Jensen fra Roskilde Bådeværft, som blev erhvervet af Vikingeskibsmuseet i 1981. Isbåden indgik dermed i Vikingeskibsmuseets bådsamling.
Det var i denne båd den danske konge Christian X lærte at sejle isbåd.
10. oktober 2020 blev isbåden overdraget fra Vikingeskibsmuseets bådsamling til Stockholms Isjaktklubb sammen med udstyr, arkivalier mv.
Isbåden har gaffelstorsejl og fok på i alt 45 m²
Længde: 10,7 m
Bredde: 5,3 m²
Besætning: 2 mand
Topfart: ca 20 knob
» Se film fra Stockholms Isjaktklubbs 120-års jubilæum på Isjaktklubbens Facebookide her
Vintersjov før og nu
For første gang i flere år, var der i forrige weekend en sjælden mulighed for at se isbåde på Roskilde Fjord. I den anledning har vi fundet et gammelt filmklip fra gemmerne. Mød også den moderne isbåd i fuld firspring over isen.