Verdensberejst vikingeskib fra Norge besøger Vikingeskibsmuseet i weekenden

Vikingeskibet Gaia er en rekonstruktion af Gokstadskibet fra Norge.
Vikingeskibet Gaia er en rekonstruktion af Gokstadskibet fra Norge. Skibet har sejlet langt omkring siden det blev bygget i 1989. Her sejler det langs de engelske kyster.

Lørdag den 27. juli går 14 norske søfolk klædt i vikingeklæder i land på Vikingeskibsmuseet, når det store havgående vikingeskib Gaia lægger til ved Museumshavnen.

For 33 år siden var det ikke Roskilde Museumshavn vikingeskibet Gaia lagde til ved, men FN-hovedkvarteret på Manhatten i New York City.

Rejsen til USA i 1991 var arrangeret for at fejre 1000 års jubilæet for Leif Ericssons ankomst til Nordamerika 500 år før Christopher Columbus.

Dengang gik rejsen via Færøerne, Island og Grønland og skibet klarede sig gennem dramatiske møder med både isbjerge og storme.

Skandinavisk sommertogt

Helt så strabadserende en tur, som den på tværs af Atlanterhavet i 1991, er der ikke tale om denne sommer.

Gaias besætning sejlede fra Tønsberg i Norge den 21. juli til Grebbestad og nåede mandag den 22. juli til Lysekild i Sverige.

Besætningen regner med at ankomme til Roskilde Museumshavn lørdag den 27. juli og bliver liggende til søndag den 28. juli.

Alle er velkomne til at hilse på besætningen ombord på rekonstruktionen af Norges største vikingeskib.

Du kan kende skibet på de karakteristiske gule og blå trekanter hele vejen langs dets øverste planker.

Vikingeskibet Gaia

Skibet er en rekonstruktion af Gokstadskibet fra 895 e.Kr.
Gokstadskibet blev udgravet af en gravhøj i 1880 i Sandefjord Kommune.
Gokstadskibet er Norges største bevarede vikingeskib og er et stort havgående skib.

Gaia blev bygget i 1989. Det hører til i Sandefjord i Norge.
Skibet er 23,5 meter langt og 5,25 meter bredt.
Det er udstyret med 32 årer, og har et sejl på 130 m2.

En af de sidste rejser

Årets togt bliver dog et af skibets sidste over åbent hav.

Skibet Gaia nærmer sig nemlig pensionsalderen, og bliver inden for få år erstattet af en ny rekonstruktion af Gokstadskibet.

Stiftelsen Oseberg Vikingarv står for byggeriet af den nye rekonstruktion i samarbejde med Sandefjord Kommune.

Lige nu er de i fuld gang med at bygge det nye skib i Tønsberg i Norge, men skibet Gaia bliver stadig brugt flittigt til blandt andet at fragte tømmer til byggepladsen.

Nyt skib med hjælp fra Vikingeskibsmuseet

Som med så mange andre af de vikingeskibe, der sejler rundt i danske, skandinaviske og internationale farvande, så har Vikingeskibsmuseets skibsrekonstruktør Vibeke Bischoff en finger med i spillet.

Hun er nemlig den eneste i verden med titlen skibsrekonstruktør.

”Gaia er bygget i 1989 efter opmålingstegninger fra 1955 af det udstillede skib som det blev genopstillet i Vikingskipshuset i Oslo i 1930’erne. Den nye fuldskalarekonstruktion, der bygges nu i Tønsberg er baseret på nye undersøgelser af skibet, så dimensionerne og konstruktionsdetaljerne er mere arkæologisk korrekte end på de tidligere tegninger,” fortæller Vibeke Bischoff, der har rekonstrueret skrogformen på ny og leverer konstruktionstegninger til bådebyggerne i Tønsberg.

» Se foredrag med Vibeke Bischoffs faglige arbejde med rekonstruktion af vikingeskibe. (Foredraget omhandler det norske Osebergskib, og ikke Gokstadskibet)...