Her kan du læse bådsmandens dagbog på Havhingstens togt frem mod Dublin.
Bådsmandens dagbøger
Skibet er i balance
I forsøg på at opnå et bedre trim var en del ballast efterhånden flyttet fremover i skibet. Havhingsten var dog…
Rorproblemer
I Lagavulin fik vi taget os tid til at tjekke rorvidje tovet. Vi havde talt om, at vi burde tjekke det i nogle…
Bådsmandsdagbogen den 27. juli, 2007
Inden afsejlning gennemgik den afmønsterende bådsmand Havhingsten sammen med den påmønsterende bådsmand. Primært…
Bådsmandsdagbogen den 23. juli
Rortovet I Nordsøen knækkede vores rortov, i Egersund havde vi ellers haft det ude og lagt et ekstra lag…
Bådsmandsdagbogen 12. - 14. juli
Lørdag 14/7. Frisk sejlads fra Lista til Egersund. Vind SØ 10-15 m/s, 1,5 m sø, regn. Vi havde vinden fra agten for…
Trimændring i Båly
Under sejlads på kryds fra Båly til Lista i sydnorge var det tydeligt at båden var lægerrig. Som udgangspunkt…
Mandag den 9. juli 2007
Masterejsning og nedlægning.
At rejse og lægge masten på Havhingsten skal være noget vi, Havhingstens besætning,…
Trim, ballast og bagage
Målsætningen for arbejdet med trimrapporten er at undersøge, hvordan vægtfordelingen i båden virker på skrogets…
Tirsdag den 3. juli 2007
Dagen i land blev brugt til at efterse skibet.
- Rorvidjen blev bundet op og strammet op i hullerne i rorskottet.…
Afstivningen virker
Den hårde vind og urolige sø, vi i det seneste halvandet døgn har sejlet i, har givet de første tilbagemeldinger på…
Om bådsmandens dagbog
Bådsmandsdagbogen på nettet indeholder uddrag af projektets mere detaljerede Bådsmands-dagbog. Den føres af bådebyggerne Søren Nielsen og Tom Nicolaisen fra Vikingeskibsmuseets bådeværft.
Læs om filungar og bådebygger
Vi ved ikke med sikkerhed om bådebyggeren var en fast del af besætningen på de store langskibe i Vikingetiden, men hans værktøj var...