Langskibet Helge Ask i Norge
Et af Vikingeskibsmuseets ældste rekonstruktioner, langskibet Helge Ask, er draget til Norge. Nærmere bestemt til Rikssamlingsjubilæum Hafrsfjord hvor Helge Ask repræsenterer Danmark og Vikingeskibsmuseet.
Arrangementet er en fejring af Harald Hårfager, som i år 872 slog sine modstandere ved Slaget i Hafrsfjord, og blev Norges første Rikskonge.
I 2022 er det 1150 år siden og det fejres i området fra Haugesund og ned til Stavanger i dagene 9. til 19. juni, hvor en samling vikingeskibe fra hele norden bliver midtpunktet.
Transporten af Helge Ask op til Hafrsfjord og hjem kommer til at foregå med noget så nymodens som en lastbil.
Læs mere om arrangementet her: https://rikssamlingsjubileet.no/
Helge Ask - en rekonstuktion af det lille krigsskib, Skuldelev 5
Kølen til Helge Ask blev lagt i 1990. I modsætning til de øvrige skibe er Skuldelev 5 bygget af både nyt og genbrugt træ. Få år før det endte i Roskilde Fjord, blev skibet nemlig repareret med nyt og genbrugt træ. Så et spørgsmål trængte sig på: Skulle man bygge det oprindelige eller det reparerede skib?
Det oprindelige skib blev valgt, og med inspiration fra Bayeux tapetet blev det lille langskib dekoreret med gule og brunrøde farver og ved længere sejladser og særlige lejligheder, som den i Norge, er Helge også dekoreret med et rødt dragehoved.
» Du kan læse mere om Helge Ask og vores andre rekonstruktioner her...
Rejsedagbog for Helge Asks besøg i Norge
Eventyret er i gang og en gruppe spændte sejlere fra vikingeskibsmuseets laug har rejst med tog, fly, bus og færge. Fra Roskilde via Oslo til Stavanger med kurs mod Haugesund.
Trond Paulsen modtog os i Stavanger og sørgede for, at vi kom med den bus, som arrangørerne har bestilt.
Regnen fejer over et afvekslende klippelandskab, hvor fjordene skærer sig ind og små fiskersamfund klynger sig til kysterne. Nordmændene er mestre i tunneller, og vi har allerede stiftet bekendtskab med flere af dem.
Vi kører gennem et barsk landskab, hvor industribyggeri bryder fortryllelsen.
Lave bjerge med fyrretræer, hvor solens stråler giver kontraster på himlen. Indtil nu lever eventyret helt op til vores forventninger.
Olieboreplatforme og vindmøller giver hinanden modspil, mens stilheden sænker sig i bussen. Klokken har passeret 20 og vi nærmer os overnatningshotellet i Haugesund.
I morgen tidlig rigger vi skibet op og mødes med de andre skibe.
I dag søsatte vi Helge Ask i Haugesund. En vanskelig søsætning, som lykkedes perfekt. Mandskabet ankom til søsætningsområdet klokken lidt i 10, og halvanden time senere lå Helge Ask og vippede i bølgerne.
Da vi havde god tid, besluttede vi at rejse mast og rig, og efter en halv times tid, var alting klart til vores første rotur gennem Haugesund. Vejret var fint og vinden næsten ikke-eksisterende. Vi roede stille og roligt ned ad sundet, til vi nærmede os vores brygge, hvor vi ligger i dag og i morgen.
Lidt senere på dagen ankom Thyra, et norsk vikingeskib med 'rigtige' vikinger, som er iført meget karakteristisk vikingetøj, mens vi optræder i vores museumstøj. Vi bliver overalt modtaget med stor varme og glæde.
Længere nede ad bryggen ligger endnu et norsk vikingeskib til. Også hos dette mandskab kan vi konstatere, at ægte 'vikinge-style' er et 'must' for norske vikinger.
Ud på eftermiddagen ankommer så Saga Farmann. Der bliver udvekslet varme hilsener mellem dem og os, da vi mødte dem på deres jomfrutur for et par år siden. De sejler i moderne sejltøj ligesom os.
De norske vikingeskibe, vi har mødt indtil nu, har alle motorer enten i motorbrønd eller som elektriske motorer i 'potter'.
Humøret er højt, og ud på eftermiddagen ankom de sidste af besætningen, som blev hilst varmt velkommen.
Vores værter har sørget for os på helt overvældende vis. Vi bor på et hotel direkte ud til sundet og bryggen, så skibet ligger lige udenfor hovedindgangen sammen med Saga Farmann.
Ved aftenens middag i byen var, ud over vores besætning, også Saga Farmanns besætning, Trond Paulsen, som er projektleder, samt en repræsentant for Haugesund kommune.
I morgen bliver hele Rikssamlingsjubileet indviet kl. 17. Her skal alle 10 vikingeskibe ligge til kaj ud for bryggen. Efter diverse taler af honoratiores, er vi er blevet bedt om at komme sejlende ind med Harald Haarfagers afsjælede legeme.
Harald skal vel nærmest genopstå fra de døde, hvorefter såvel nationalmelodi og kongesang vil afslutte denne del af begivenheden.
Endnu en dag og endnu et højdepunkt. Vi fordelte os efter morgenmaden i forskellige grupper, hvoraf en tog sig af klargøring af Helge Ask, mens en anden besluttede at besøge mindesmærket for Norges samling til et rige. En smuk tur i kuperet terræn med en stensøjle omgivet af de 29 fylker.
Op ad eftermiddagen ankom flere og flere skibe. Da alle skibe var ankommet til Bryggen, øvede vi den særlige opgave med at bringe den genopstandne Harald Haarfager fra en nærliggende lav bro til Bryggen, hvor han skulle holde en tale.
Efter at have øvet det, sejlede vi tilbage til den lave bro, hvor vi udover Harald Haarfager også fik en hornblæser samt en mand med en røgmaskine.
Første del af programmet med diverse taler og nationalmelodi samt kongesangen blev gennemført, hvorefter vores stilfulde og spektakulære ankomst afsluttede hele ceremonien.
Dette var den officielle indledning af hele Rikssamlingsugen, og i dag forlægger vi næste del til Bukøy og Avaldsnes. Samtlige skibe sejler i konvoj til Avaldsnes kl. 9, og på begge sider af sundet har arrangørerne opfordret skoler og børneinstitutioner til at møde op, så børnene kan være med til at vinke.
Helges mandskab er i fin form, og vi nyder hinandens selskab.
Lørdag blev det sol. Der er stadig meget vind. Gæsterne kommer på besøg i hundredevis fra Avaldsnes og med båd fra Haugesund.
Det er den store besøgsdag på Bukkøy og de små norske vikingeskibe går i pendulfart med betalende gæster. På Gaia er der stort bryllup kl. 12 med omkring 100 gæster. Ud på eftermiddagen går Helge Ask ud med gæster fra Embla, Gaia og Saga Farmann. De får en spændende sejlads i den megen vind og med reb i sejlet.
Resten ad dagen går med at besøge vikingemarkedet, hvor kvaliteten på håndarbejdet er utrolig højt. Vi møder den rollespilsgruppe fra DK som rejser rundt på mange vikingemarkeder, og vi overværer stærkmandskonkurrencen, som bliver afholdt i en munter stemning.
Aftenen bliver et møde i langhuset med de folk som betjener boderne. Vi falder nok lidt udenfor med vores sejlertøj.
I dag sejlede vi for sejl for anden gang på turen. En dejlig sejlads med et top reb. Vi sejlede omkring 7-8 knob med stagvendinger og kovendinger. Også i dag havde vi inviteret gæster fra Embla. Vi var ude et par timer. Fire af vores gaster var ude med Gaia, som er et stort fragtskib. De fik noget af en sejltur ned til mindesmærket for Harald Haarfager nord for Haugesund, mens Helge Asks tur var syd for Bukkøy.
Efter Saga Farmanns afgang tidligere på dagen fik vi en god snak med skipperen på Riskabuen, Jon Einar Huvemoen, som kender Kaj, Bjarni, Vibeke og Esben. Efter aftensmaden holder han et foredrag om vikingeskibsbyggeri og forskellige teorier om mast, rig mm.
Hele dagen har vikingemarkedet kørt på de sidste dampe, og i morgen er alle væk herfra på vej mod næste vikingemarked, hvor vi træffer dem om et par dage.
Nu er alle vikingeskibe samlet i bugten på Bukkøy.
Vi tilbragte meget af mandagen i naustet på Bukkøy med at drikke kaffe og fortælle røverhistorier. Vi spiste aftensmad i missionshuset Karmel i Avaldsnes. Vi er i hjertet af den norske selvforståelse, hvad angår oprindelsen af et samlet norsk rige. Museet ved Bukkøy er spændende og absolut et besøg værd.
Efter heldagsregn i går spiste vi morgenmad på museet, og derefter sejlede vi i en fin vind til Koppervik.
Vi sejlede rigtig fint og var nødt til flere gange at vende om for at vente på de norske skibe. På få timer nåede vi til Koppervik og nu er der vikingeforedrag på havnen for store og små. Vi hygger os rigtig godt med hinanden og vore norske venner.
Efter at have fordelt vores bagage på Saga Farmann og Helge Ask satte vi kl. 9:00 kurs mod Bukkøy. Som eneste skib lagde vi fra land for årer. Vinden var, hvad nordmændene kalder en 'laber bris' fra syd. Altså stik imod os. Inden vi nåede langt fra Bryggen kom en større børnehave, hvor alle ungerne var klædt ud i vikingetøj. De sang os ud af sundet. Længere fremme stod endnu flere mennesker og vinkede med danske og norske flag.
Foran os lå et par timers roning med rullende 5 minutters pause.
Efter at vi var nået ud ad sundet, blev vi indhentet af de norske skibe, som et for et sejlede forbi os for motor. Den eneste anden robåd, Embla, fik et træk ud ad sundet og videre til Bukkøy.
Vi nåede frem lidt senere end resten af de norske skibe. Vi kunne finde en plads på en flydebro modsat Saga Farmann, så vi hurtigt kunne få vores bagage tilbage og båret op til den teltplads, vi fik stillet til rådighed. En plads fjernt fra turister og de mange arbejdende værksteder på det museum, som minder om Sagnlandet Lejre.
Ud på eftermiddagen besluttede en mindre gruppe at gå op til kirken på Bukkøy. Det blæste nu en halv pelikan, og vi besluttede at besøge Nordvegen museum. Et meget smukt liggende museum, som beskriver hele områdets historie fra omkring år 12.000 før vor tid til omkring d. 14. århundrede.
Hver dag ankommer vores fælles mad via bådtaxi. Glimrende sandwiches til frokost og skipperlabskovs til aftensmad.
Man kan ikke lade være med at undre sig over, hvor meget plads der er på Saga Farmann og Gaia.
Ingen af nordmændene optræder i, hvad vi betegner som sejlertøj. Og på Bukkøy har de mødt deres ligemænd af wannabe vikinger.
Nu sidder vi en gruppe omkring bordet ved vores teltplads og taler om de kommende dage.
Morgendagen skulle blive smuk, men med en del sydlig vind.
Efter en forholdsvis hurtig sejlads fra Bukkøy til Kopervik forlod vi byen for at tage mod Utstein kloster. Molen i Kopervik er forholdsvis høj og det gav visse udfordringer for en del af Helges besætning inklusive mig selv.
Vi forlod Kopervik med smuk paraderoning og satte sejl lige udenfor havnemundingen. I adstadigt tempo gik det mod Utstein en times tid. I baggrunden dukkede Saga Farmann og Gaia op. De har lidt nemmere ved at klare let luft, når de tænder for deres motorer, mens sejlet hænger slapt. Efter en times tid måtte vi opgive at sejle for sejl. Vi roede et par timer i modstrøm, hvorefter vi nåede ud i mere åbent farvand, så vi igen kunne sætte sejl og gå mod Utstein med 7-8 knob. En dejlig fornemmelse i mere rum sø.
Lige uden for Utstein tog vi to reb for at kunne sejle forsvarligt gennem kanalen. Et stykke inde smed vi kluden og roede videre mod den smalle åbning ind i bugten ved Utstein kloster. Her lå 5 af de andre skibe og ventede på os med Utstein kloster som en fantastisk baggrund. Her er fabelagtigt smukt, specielt i det solskin, som fulgte os hele dagen.
Vi fornyede vores venskaber med de andre skibes besætninger. Om aftenen gik vi op over den store klippetop, som findes midt på øen. Foran hotellet på modsatte side lå Saga Farman og Håkon Håkonson smukt fortøjet foran det hotel, hvor vi spiste aftensmad med de andre besætninger. Vi bor selvfølgelig på klosteret. Det er som taget ud ad et eventyr.
I morgen går turen mod Hafrsfjord og Madlalejren, hvor vi skal bo den sidste tid i Norge. Det ser ud til let vind.
Så måtte vi sejle fra det utroligt smukke Utstein kloster, hvor vi havde boet på fine værelser i deres smukt restaurerede kloster.
Dagens sejlads begyndte som sædvanlig med at ro ud gennem de snævre indløb. Lige udenfor øen satte vi sejl i meget let luft. Det døde så hen i løbet af en times tid. Så var vi tilbage på årerne igen.
Efter to timers roning kom vinden listende og snart sejlede vi for en fin vind mod Stavanger. Jo tættere vi kom, desto mere øgede vinden. Som eneste skib sejlede vi for fulde sejl under broen til Stavanger fjord. Der er 12 meter på det højeste sted. Det opdagede Gaia senere var lige i underkanten og deres antenne sidder nu nærmest vandret.
Vores tur gennem fjorden ned til bunden var nærmest et sejrstogt, hvor vi som ene skib blev hilst velkommen. Endnu engang sejlede vi for sejl. Et smukt ridt, hvor tilskuere vinkede med norske flag og adskillige motorbåde fulgte os.
Vi ankom med hundredevis af tilskuere på Bryggen og efter hurtigt toiletbesøg videre mod militærlejren, hvor vi blev indkvarteret i Madlalejren. Alle skulle tjekkes ind og have et adgangskort.
Vi stempler ud og ind hver eneste gang, vi forlader kasernen eller ankommer.
Aftensmaden blev indtaget i Naustet ved Bryggen.
Nu er Werner ankommet, så vi kan få dokumenteret vores måde at sejle på.
I morgen er der lovet heldagsregn.
Vi vågnede til en vejrudsigt med heldagsregn. Så efter morgenmad i naustet i Møllebugt, blev dagens sejladser aflyst.
Fra militærbasen Madlaleiren drog vi gennem tåger af regn og blæst ned til naustet, hvor lågen ind til det indhegnede område var låst, så vi måtte planke den for at nå frem til morgenmadsområdet.
Arbejdsområder blev fordelt. Formidling på Bryggen, sikring af skibet i den labre brise, mm.
Resten som ikke var på vagt kunne så vælge en tur til den gamle bydel i Stavanger. Det blev en våd sightseeing i en smuk by.
I Møllebugten ved skibene knækkede fortøjningen til Embla, så lå uden på Helge Ask. Her reddede vores vagthold Embla fra at blive slået til pindebrænde mod stensætningen. Næste vagthold opdagede at flydebroen havde bevæget sig, så de måtte lægge store fortøjninger fra Gaia ind til bredden.
Vikingemarkedet som ligger op til skibsområdet druknede i regnen og de besøgende skuttede sig.
De som ikke var på vagt eller i byen hyggede i lejren med kaffe og røverhistorier.
Ud på eftermiddagen væltede regnen fortsat ned, og det var en samling forpjuskede mus, som mødtes til fælles aftensmad.
De færreste havde lyst til at hænge ud, så vi vendte tidligt hjem til lejren og hyggede os på stuerne.
Efter en regnvejrsdag klarede det op og efter frokost lørdag kunne alle skibe komme på vandet for at sejle med og mod hinanden.
Vi formidlede hele formiddagen og havde bunker af børn og voksne ombord.
Werner sejlede med Saga Farmann så han kunne optage os udefra.
Gaia forlod Bryggen kort efter.
Efter frokost lagde vi fra land og kort efter, kunne vi med et top reb sætte kurs mod de andre skibe.
Saga Farmann var forsvundet op i bugten og vi begyndte at lede efter dem, også på vores ais. De havde åbenbart slukket den.
Vi fandt Gaia som lå højere oppe i Møllebukta. Vi sejlede op til dem og lå ved siden af dem i kort tid.
Det er første gang, vi rigtig sejler om kap med dem. Det varer ikke længe, før de ligger i vores kølvand.
Vi kalder Saga Farmann og efter en times tid, får vi kontakt. Saga Farmann og Håkon Håkonson kom på en læns ned fra Søndervågen.
Vi brugte en times tid med at sejle sammen med dem, mens Gaia valgte at gå ind pga. sejladsproblemer.
Det er en god oplevelse at vise, hvordan man stagvender og kovender, samt hvordan man går tæt til vinden.
Vi var inde ud på eftermiddagen, og skipperne fra de norske skibe opsøgte Troels for at få information om, hvordan man kan sejle, som vi gør.
Om aftenen har vi en fælles afskedsmiddag med de norske skibsbesætninger og honoratiores fra fylkerne.
Der bliver holdt taler og sunget, samt reciteret Bjørnstjerne Bjørnson.
Sidste morgen i Norge.
Vi spiste morgenmad på kasernen sammen med blomsten af den Norske ungdom. Der var ingen slinger i valsen, renskurede, opstrammede og gående med morgenmadsbakken med spændstige skridt, gik de forbi vores lettere anløbne, tjærehørmende, morgenmadsgumlende og på alle måder ureglementerede flok uden at fortrække en mine. Tak for gæstfriheden til KNM Harald Haarfagre kaserne.
Så gik turen til Sømmevågen, hvor skibet blev tømt, masten lagt og Helge sat på lastvognen.
Nu venter vi på hjemtransporten her i Stavanger lufthavn.
Sikken en dejlig tur :-)
Den klinkbyggede båd
Helge Ask, der blev bygget på Vikingeskibsmuseets bådeværft i 1990-1991, er en rekonstruktion af Skuldelev 5. Det arkæologiske skibsfund, Skuldelev 5, er udstillet på Vikingeskibsmuseet.
Helge Ask er en klinkbygget båd, og i 2021 blev de nordiske klinkbådstraditioner optaget på UNESCOs liste over verdens immaterielle kulturarv.