Bådeværftet bygger nyt vikingeskib til museum i Californien

Træ til Gokstadbåden fældet i Boserup Skov. Copyrights Vikingeskibsmuseet i Roskilde
Vikingeskibsmuseets bådebyggere fælder det træ, der skal blive til kølen på et nyt vikingeskib til museum i USA.

Vikingeskibsmuseets bådeværft har fældet det første træ til et nyt vikingeskib. Vikingeskibet skal bygges til det amerikanske museum ’Solvang Viking Museum’ i Californien.

Vikingeskibsmuseets bådebyggere fældede i november et 70 år gammelt egetræ. 

Træet ligger nu klar foran Vikingeskibsmuseets bådeværft, hvor det skal blive til kølen på en rekonstruktion af et nyt vikingeskib. 

Det amerikanske museum Solvang Viking Museum har bestilt den største af de tre mindre både, der blev fundet i skibsgraven sammen med det 23 meter lange Gokstadskib fra vikingetiden. 

Gokstadskibet fra Oslofjorden
Gokstadskibet blev udgravet fra en gravhøj i 1880 ved Oslofjorden.
Skibet er fra omkring år 900 og er 23 meter langt.
I skibsgraven var en betydningsfuld 40-50 årig mand begravet.
Gokstadskibet skal udstilles i det nye Vikingetidsmuseum i Oslo fra 2027.
På dækket af Gokstadskibet fandt man tre mindre både.

Både motorsav og økse

Træet til Gokstadsbåden blev fældet med motorsav i skoven, og den første bearbejdning af kølen foregår også med elektrisk rundsav. Selvom båden er en fuldskala rekonstruktion af en båd fra vikingetiden, så adskiller byggeriet sig fra museets eksperimentalarkæologiske byggeprojekter.

”Hvis man besøger Vikingeskibsmuseets værftshal, når vi bygger Gokstadsbåden, vil man kunne se, at vi ikke kun bruger rekonstrueret værktøj fra vikingetiden. Til skibet her bruger vi både elektrisk værktøj, men også økser til at hugge plankerne til skibets bord, som bliver sammenklinket med jernnagler på samme måde, som når vi bygger andre vikingeskibe,” fortæller bådebygger Søren Nielsen, som er ansvarlig for byggeriet af Gokstadbåden. 

Allerede nu er kølen blevet savet til med elektrisk rundsav, mens de første egetræsstammer er blevet kløvet med håndkraft. 

Gokstadbåden; den største af tre både 
Bådeværftet bygger den største af de tre mindre både fra Gokstadskibets dæk.
Båden er 9,77 meter lang og 1,86 meter bred.
Båden bliver bygget som originalen af egetræ med en enkelt fyrretræsplanke.
Bordgangene vil blive holdt sammen af håndsmedede jernnagler.
Gokstadbåden er lige nu udstillet på Norsk Maritimt Museum i Oslo.

Private købere holder traditioner i live

Den nybyggede Gokstadsbåd vil komme til at indgå i den faste udstilling hos ’Solvang Viking Museum’ i Californien. For to vintre siden byggede Vikingeskibsmuseets bådeværft den mindste af de tre både fra skibsgraven ved Gokstad i Norge til selv samme museum. 

Vikingeskibsmuseets bådeværft bygger nemlig også til private købere, der har et ønske om at sejle eller udstille skibe bygget på traditionel vis. 

”At bygge både til privatpersoner er en vigtig del af museets vision om at holde den immaterielle kulturarv omkring de klinkbyggede både i live. Når flere private købere efterspørger vikingeskibe og traditionelle både til fritidssejlads eller fremvisninger, giver det mulighed for at udbrede kendskabet til traditionerne omkring den klinkbyggede bådkultur,” fortæller leder af Vikingeskibsmuseets bådeværft Martin Dael. 

Amerikanernes vindue til vikingetiden

Museet i Californien, hvor den genskabte Gokstadbåd skal udstilles, ligger i den ’danske hovedstad i USA’, Solvang.

Den lille by har omkring 5000 indbyggere og ligger ud til USA's Vestkyst mellem San Fransisco og Los Angeles. Den blev grundlagt i 1911, af en gruppe danskere, der rejste vest på for at etablere en dansk koloni i USA. 

”Vikingeskibet skal være med til at holde forbindelsen til Danmark i live. Når skibet er færdigt vil vi have to vikingeskibe i vores samling på museet i Solvang. De fungerer som en fysisk manifestation af den imponerende skibsteknologi, som bragte mennesker i vikingetiden vidt omkring, og også til Nordamerika,” fortæller entreprenør René Gross Kærskov. Han er født i Danmark, og er manden bag museet i Solvang i Californien.

Byggeriet af Gokstadsbåden går dog først rigtigt i gang til februar 2025. Her vil man kunne følge med, når bådebyggerne benytter både ældgamle og moderne teknikker til at genskabe vikingeskibet. 

Det er planen, at Gokstadbåden bliver bygget færdig inde i værftshallen hen over sommerferien.